Press enter to see results or esc to cancel.

12 skäl för att använda Power Editor

facebook power editor

Under 2015 så gjorde Facebook en del stora uppdateringar både för deras vanliga annonsverktyg Ads Manager och för Power Editor.

Funktionaliteten är visserligen ganska lik som innan, men med bättre design och de nya funktionerna så upplever jag att det nu har blivit enklare att överblicka och organisera mina annonskampanjer.

Förhoppningen med denna artikeln är att få dig att se fördelarna med börja använda Power Editor eller få ut mer av verktyget om du använder det idag.

Trots att Ads Manager har blivit mycket bättre så är ändå min åsikt är att Power Editor är ett bättre verktyg att jobba med. Inte minst om man satsar seriöst på att marknadsföra sig på Facebook.

Om du har provat Facebookannonsering så har du säkert hört talas om Power Editor. Du kanske tror att du inte är en tillräckligt avancerad användare för att använda verktyget. Eller så kanske du antar att dina kampanjer är för små för att få någon nytta utav Power Editor?

Det är fel. Alla kan använda Power Editor och det är inte så svårt.

Varför skall du använda Power Editor?

  1. Alla nya spännande funktioner kommer till Power Editor först. Så om du gillar att ligga i framkant och före dina konkurrenter, så är bara det tillräckligt för att börja med gratisverktyget som Facebook erbjuder idag.
  2. Facebook begränsar din kontroll över vart du kan placera dina annonser, när du inte använder Power Editor.
  3. Du får tillgång till fler tecken för dina huvudrubriker och annonstexter. Har du också provat att klämma ihop huvudrubriken på några få tecken innan?Facebook annons
  4. Möjlighet att ställa in en anpassad visad adress (URL) och en  landningssidaadress.

Screen Shot 2016-01-05 at 16.45.01

5. Specialtecken är tillåtna huvudrubriken

6. Du kan bättre anpassa hur du vill bjuda på dina annonser

7. Du kan göra massändringar (AVGÖRANDE för mig). Med några få knapptryck så kan du massändra annonsgrupperna inriktning, annonstexter och landningssideadresser.

Bulk Edit Facebook Power Editor

Den största nackdelen jag kan se med att använda Power Editor är att det är ett plugin som endast fungerar med Google Chrome.

Här är fler skäl till varför du skall använda Power Editor för din Facebookannonsering.

8) Använda Dayparting

Om du inte redan använder Power Editor så visste du nog inte att detta går att använda för Facebook. Det är väldigt många som använder det för Google Adwords eftersom dina kunder är mer benägna att handla vissa tider på dygnet.

Du börjar med att välja “Lifetime Budget” och därefter sätter ett slutdatum för kampanjen (jag brukar sätta en vecka eller en månad om jag inte vet hur länge jag tänkt köra). Därefter väljer du “Run Ads on a schedule”.

Så kan du själv välja vilka tider på dygnet du vill att dina annonser skall visas.

I mitt exempel nedan så skulle annonserna bara visas måndag-lördag från kl 15.00-21.00.

Facebookannonsering - dayparting

Du kan undersöka i Google Analytics vilka dagar som din kostnad per konvertering är bra eller att du säljer mer. På så sätt kan du hushålla mer med din budget på Facebook. Bara denna teknik räcker många gånger för att få en kampanj att hamna på rätt sida av lönsamheten.

En annan sak du kan göra är att kika bland dina kampanjer (Ads Manager) och välja “Breakdown” och “By Time” så kan du välja dagar. Inte helt lätt men du kan se hur de olika veckodagarna presterar för respektive kampanj. Man kan inte för  närvarande få statistik ner per timme.

Facebookannonsering - optimering

Men du kan ju alltid skapa en annonsgrupp för en tid och kopiera den i Power Editor och välja ett annat tidsschema. På så sätt kan du se vilken av tiderna eller veckodagarna som fungerar bäst om du är osäker.

9) Organisera din kampanjer med Taggar

Med hjälp av “tags” så kan du bättre organisera dina kampanjer. Exempelvis så kanske du har fler olika annonsformat som är kopplat till en och samma marknadsföringskampanj (tex. för Black Friday) som du kör.

Om du har en videoannons och flera länkannonser mm så kan du skapa taggen “Black Friday” så får du bara fram hur dessa kampanjer har gått. Eller om du sorterar på typ av kampanj. Exempelvis så kanske du vill se alla Retargetingkampanjer, produkter eller konverteringskampanjer bredvid varandra.

Då väljer du bara följande:

 Facebookannonsering - Power editor taggar Power Editor taggar

Markera bara någon eller flera av din kampanjer och välja att lägga till en ny tagg. Så kan du sedan filtrera efter detta i Power Editor. Det är väldigt smidigt och sparar mycket tid och håller ordning på stora annonskonton.

10) Begränsa hur många gånger de ser dina annonser

Om du plockar fram Frequency bland kolumnerna så kan du se hur många gånger din målgrupp har sett dina annonser. Har du väldigt små målgrupper så ökar frekvensen snabbare. Eller så är risken att din Retargeting är för högt inställd och dina potentiella kunder upplever istället att du förföljer dem. Så här får du fram det:

Facebook Frekvens

Du visar annonser 4 gånger per dag i nyhetsflödet för dina fans (2 gånger för icke-fans) medan annonserna i sidebar (högerspalten) är det ingen begränsning på.

Ett alternativ är att sänka budgeten för att nå ut till färre personer men ännu bättre är att använda Power Editor och välja optimera för “Daily Unique Reach” för de kampanjer som börjar få hög frekvens men som du vill hålla igång effektivt.

Då kommer Facebook att visa dina annonser till så många som möjligt i målgruppen men begränsa det till en gång per dag, per person.

Facebook daily uniquw reach

11) Välja “Klick till webbplats” för annonser från dina FB inlägg

Jämfört med att bara ‘boosta’ ett inlägg till en ny målgrupp (optimera för engagement som består av likes, kommentarer och delningar), så är det bättre att kunna använda befintliga inlägg som är gjorda på din FB sida som annonser. För om du är ute efter att driva trafik till din webbplats då vill du ju kunna optimera för klick inte “engagement”.

I Power Editor kan du göra det enkelt.

Marknadsför inlägg Facebook

Välj det inlägg du vill marknadsföra med ‘Select a post’. TIPS: Det är smart att tänka på 20% regeln som Facebook har för annonser redan när du skapar dina FB inlägg så att du sedan kan använda dem som annonser för att generera  nya kunder!

Facebookannosering - inlägg

12) Taggar för webbsidelänkar (URL Taggar)

Detta är väldigt användbart om du vill spåra aktiviteten på din webbplats för dina olika Facebook inlägg (som du sedan marknadsför via Power Editor se punkt 4). Om du skriver content som andra delar eller använder i olika sammanhang så kan du se detta i Google Analytics om du använder URL Tags i Power Editor.

Så om jag vill spåra resultatet från en annons till en av mina landningssidor tex.

Då kan jag använda en UTM-builder som skapar en länk som jag sedan kan spåra i Google Analytics.

Här kan jag t.ex. välja “medium” (typ av annons) : som post, video eller cpc och “source” (källa) : facebook och “campaign” namnet på själva inlägget, så att vi kan separera vilket av inläggen det är.

Power Editor url tracking

Sedan kan jag söka efter inlägget i Google Analytics (Aquisition >> Campaigns) för att se vad inlägget har gett för resultat.

facebook-ret

Kommentarer

Comments are disabled for this post