• Home
  • Blog
  • A/B testa dina Facebook annonser med delningstest

A/B testa dina Facebook annonser med delningstest

0 comments

Att A/B testa sina annonskampanjer och sin webbplats är alltid varit viktigt. Om man annonserar på Facebook så har det historiskt varit ganska komplicerat att få till det på ett bra sätt.

Du kanske själv har lagt till 4 annonser i ett ad-set och sedan har du startat och stoppat annonserna manuellt bara för att du vill testa annonsen under lika lång tid som de andra. Har man använt Google Ads plattform så har man länge haft svårt att förstå varför Facebook inte löst detta.

Men med den relativt nya uppdateringen som Facebook kallar för “delningstester” som jag nu skall tipsa om så kan du nu inte bara kan A/B testa själva annonsen utan nu också olika marknadsföringsmålsättningar, produktkategorier, placeringar som fungerar bäst.

Detta är stort!

Min favorit att A/B testa flera målgrupper mot varandra och jämföra vilken som konverterar bäst för mina annonser (istället för att skapa 5 separata annonsgrupper skapar jag nu bara en som A/B testar 5 målgrupper).

Med den stora fördelen att Facebook avslutar de målgrupper i förtid som inte kommer att leverera, på så vis kan man klippa målgrupper som underpresterar mycket snabbare (och spara mer pengar).

Tidigare var man tvungen att köpa dyra tredjepartsverktyg om man ville kunna testa dessa saker.

En annan skillnad är att du idag kan starta A/B tester på befintliga annonsgrupper när du duplicerar en ny annonsgrupp. Med andra ord du behöver inte skapa nya kampanjer bara för att kunna göra ett delningstest.

Se screenshots för hur du väljer och hur det ser ut i Ads Manager:

Dela gärna om du gillade tipset! 🙂

Mvh Jonas

About the Author

Follow me

Jonas publicerar svenskt videomaterial och nyhetsbrev inom ämnet Trafik & Konvertering på nätet som han bl.a. ger bort gratis på sina webbplatser. Han hjälper både nybörjare och småföretagare att snabbt komma igång att driva trafik och öka försäljningen på Internet. Jonas vägleder även mer rutinerade marknadsförare att ta sin verksamhet till nästa nivå. Jonas har också skapat flera utbildningar inom Internetmarknadsföring. Du hittar länk till den överst i menyn.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
0 Shares
Share
Share
Tweet