Att A/B testa sina annonskampanjer och sin webbplats är alltid varit viktigt. Om man annonserar på Facebook så har det historiskt varit ganska komplicerat att få till det på ett bra sätt.
Du kanske själv har lagt till 4 annonser i ett ad-set och sedan har du startat och stoppat annonserna manuellt bara för att du vill testa annonsen under lika lång tid som de andra. Har man använt Google Ads plattform så har man länge haft svårt att förstå varför Facebook inte löst detta.
Men med den relativt nya uppdateringen som Facebook kallar för “delningstester” som jag nu skall tipsa om så kan du nu inte bara kan A/B testa själva annonsen utan nu också olika marknadsföringsmålsättningar, produktkategorier, placeringar som fungerar bäst.
Detta är stort!
Min favorit att A/B testa flera målgrupper mot varandra och jämföra vilken som konverterar bäst för mina annonser (istället för att skapa 5 separata annonsgrupper skapar jag nu bara en som A/B testar 5 målgrupper).
Med den stora fördelen att Facebook avslutar de målgrupper i förtid som inte kommer att leverera, på så vis kan man klippa målgrupper som underpresterar mycket snabbare (och spara mer pengar).
Tidigare var man tvungen att köpa dyra tredjepartsverktyg om man ville kunna testa dessa saker.
En annan skillnad är att du idag kan starta A/B tester på befintliga annonsgrupper när du duplicerar en ny annonsgrupp. Med andra ord du behöver inte skapa nya kampanjer bara för att kunna göra ett delningstest.
Se screenshots för hur du väljer och hur det ser ut i Ads Manager:
Dela gärna om du gillade tipset! 🙂
Mvh Jonas