Förträfflighet handlar om att gör ditt allra bästa
”Genom att göra ditt yttersta och göra mer än vad som förväntas av dig kommer du att vinna högsta pris. Vare sig någon uppmärksammar dina ansträngningar eller ej så är det ditt personliga engagemang som kommer att göra dig nöjd”
Vad krävs för att du skall göra det lilla extra?
Det finns en gammal historia från Romarriket som handlar om att det var en lag som sa att en medborgare var tvungen att bära en soldats packning om han bad om hjälp. Enligt historien såg soldaten en medborgare och sa, ”Skulle du vilja bära min packning?”
Medborgaren bar packningen dubbelt så långt som soldaten hade bett om. Den imponerade soldaten frågade, ”varför bar du den en mil extra?” Medborgaren svarade ”Den första milen var för staten, den andra var för dig.”
För ett par år sedan öppnade ett grekiskt par ett café här i Göteborg. Caféet var helt anspråkslöst från utsidan men inne var det raka motsatsen. De serverade fantastiskt medelhavsmat, lagad med kärlek. Deras service är bättre än jag upplevt någon annan stans.
Det fick bara plats runt trettio personer i den lilla lokalen så det var alltid svårt att få bord. Ryktet om det söta lilla caféet spred sig och det var snart en framgångsrik restaurang.
Ett år senare började de även att servera middag på kvällarna. Jag älskade det där stället så mycket att jag tar alla mina vänner dit om de inte hade några egna önskemål. Jag har säkert rekommenderat detta ställe för minst 200 personer.
(Restaurangen heter Caleo för er som bor i Göteborg)
http://www.caleo.se/
Förträfflighet kan uppnås i både små och stora projekt. Och förträfflighet inom ett område kan lätt sprida sig till förträfflighet inom andra. Tänk på följande:
- Kan du skaffa finare kuvert av bättre kvalitet?
- Kan du förklara saker och ting lite tydligare med hjälp av en video eller intervju?
- Kan du undersöka området lite bättre och se om du kan hitta ännu bättre lösningar på problemet än den du har idag?
En vanlig fråga för detta är:
Hur skiljer sig förträfflighet från att vara en perfektionist?
Bra fråga som har ett enkelt svar. Det finns två enkla sätt att särskilja de två. Perfektionister brukar lägga mycket tid på detaljer medan de som strävar efter förträfflighet är satsar på att slutföra jobbet bättre än kundens förväntan och njuta av belöningen.
Det är precis förträfflighet jag har haft i bakhuvudet när vi skapade vår nya produkt.
Vi funderade hela tiden: ”Hur kan vi göra detta enklare och hur kan vi se till att våra kunder får snabbare resultat. Så de också blir de personer som berättar om våra tjänster för sina vänner precis som jag alltid gör med restaurangen i Göteborg.
Fundera på hur du kan använda detta koncept i din marknadsföring.
Vill du ta del av vår förträfflighet som vi skapat med vår senaste produkt?
Lyckas med Facebook Messenger Marknadsföring
Glada hälsningar
Jonas Carlström