Press enter to see results or esc to cancel.

Jag tror det här kommer bli bättre än Facebooks egna support

Här om dagen så fick jag ett email från “Facebook support” som undrade om jag hade några frågor angående mitt annonskonto.

Wow, tänkte jag!

Hur länge har man inte hoppas på att få lite svar på frågor direkt ifrån Facebook?


Facebook har ju varit lite som Google Adwords var för några år sedan – dvs helt omöjliga att få vettiga svar ifrån (om du inte är ett stort företag med miljonbudget).

Jag tackade glatt ja, till att boka en tid med den här svensktalande FB-konsulten som direkt berättade att jag var “en av få utvalda…” att få lite insidertips direkt ifrån hjärtat på Facebook.

Det tog mig inte många minuter att inse att den här personen aldrig hade skapat några egna kampanjer utan bara utbildats teoretiskt inom området.

Min glädje att få en kontakt på Facebook utbyttes snabbt mot frustration. Och bara några minuter in i samtalet så erkände han till och med att han aldrig ens hade provat det han strax innan rekommenderade mig att göra!

Han mumlade om att “Instagram skall du inte marknadsföra via Facebook, det skall du göra direkt ifrån ditt företagskonto på Instagrams mobil-app!”.

– Okej, svarade jag. Men då kan jag ju inte tex. rikta in min målgrupp mot specifika intressen, anpassade målgrupper (custom audiences) osv. Slösar jag inte med mina pengar då?

“Okej, nu har ju inte jag provat det själv, men det är så jag hade gjort.”

Godnatt. Tack och hejdå.

Här skall jag få tips om vad jag skall göra med mina pengar av någon som inte har någon erfarenhet själv.

Det är ju nästan som om jag skulle ge mina pengar till en kompis om jag behövde hjälp med att kakla badrummet bara för att han har sett en video på Youtube om hur man gör.

Min poäng här är att många tror att dessa tips är bra, bara för att de kommer ifrån personal på Google eller Facebook. Självklart finns det några på Facebook som sitter med de flesta svaren på alla frågor.

Men med så många hundratusentals annonsörer som finns idag så räcker de personerna inte till och deras tid spenderas på andra saker eller på kunder som Proctor & Gamble, Audi och Unilever.

Det var därför jag fick tala med “Kristoffer” från Facebook som aldrig själv skapat egna kampanjer.

Man vill ju kunna bolla sina frågor med andra likasinnade som har aktiva kampanjer i olika branscher, som är öppna för att dela med sig av sina erfarenheter.

Det är ju dessa personer som man som nybörjare eller som aktiv Facebookannonsör vill få feedback ifrån.

Det är av den här anledningen som jag idag har startat en Facebookgrupp som jag hoppas att du vill vara med att bygga till något värdefullt för oss alla.

Så att vi medlemmar kan få hjälp från varandra. Ett forum där man kan ställa frågor och få svar utan att vänta i veckor eller förlita sig på tips från personer som aldrig har provat det dem rekommenderar själva.


Tycker du att detta låter som en bra idé?


I så fall vill jag att du nu:

1. Klickar på länken och går med som medlem till gruppen (det är självklart gratis) “Facebookannonsering Sverige”

2. Posta gärna dina frågor och börja medverka genom att dela med dig av dina erfarenheter stora som små som du tror kan vara av värde för oss i gruppen.

3. Bjud gärna in andra personer som du vet har erfarenhet inom området och som kan bidra med sin kunskap till gruppen.

4. Gör det nu medan du har det färskt i minnet.

Stort tack!

Jag ser fram emot träffa dig inne i gruppen.

Jonas Carlström

GÅ VIDARE HÄR >>

Kommentarer

Lämna en kommentar

Share
Share
Tweet
Pin
Email