Driver du en e-handel och har testat Facebook-annonsering den senaste tiden?
Har du också märkt att konkurrensen har blivit tuffare och att kampanjerna kanske inte går lika bra längre?
Jag heter Jonas och jag har jobbat med digital marknadsföring i över 10 år och hjälper idag några av sveriges största e-handlare med deras kampanjer på nätet.
(Här är "Min resa och mina bästa tips för digitala marknadsförare")
Jag håller på med en serie av innehåll där jag går igenom olika branscher och hur de kan få lönsamma kampanjer på Facebook trots en tuffare konkurrens.
Så idag tänkte jag dela med mig av lite tips för hur du som e-handlare kan ta vara på det som faktiskt fungerar just nu på Facebook.
Visste du att 9 av 10 e-handlare driver trafiken direkt från en Facebookannons eller Googleannons direkt till sina produktsida. Kanske inte så konstigt att kampanjerna inte blir så lönsamma då.
Det är ofta så här det brukar gå till...
Tiderna är förbi när vem som helst kunde slänga upp en annons på Google eller Facebook som länkar till sin e-handel för att sälja sina produkter eller tjänster.
För att lyckas 2019 och framåt så behöver du ha en annan strategi.
Det går fortfarande att generera försäljningar på enligt bilden ovan med de här kanalerna om du har en hög konvertering/starkt varumärke och ett högt värde per kund (genomsnittligt ordervärde och livstidsvärde)
Men för de flesta andra går inte längre att vara lat.
Att det inte fungerar lika bra längre beror på att annonskostnaderna har ökat den senaste tiden när flera upptäckt fördelarna med att använda annonsplattformen.
För kom ihåg att de flesta som ser dina annonser för första gången är inte alls är redo att köpa dina produkter.
De kanske aldrig har hört talas om dig eller dina varumärken. Brukar du handla en produkt ifrån ett varumärke eller e-handel som du ser för första gången via en annons? Eller behöver du få någon form av bekräftelse på att produkterna är bra och att det är ett seriöst ställe att handla ifrån?
De flesta av oss behöver bli lite mer "uppvärmda" och jag kommer visa hur du kan göra det snart. Men först så vill jag tala om det annonsformat som faktiskt är riktigt bra för de flesta e-handlare att ha som första kontakt med "kall" trafik.
Annonsformatet är video. Där finns det fortfarande mycket annonsutrymme för video och priserna är generellt lägre än för andra format.
Det finns även många andra fördelar med video jämfört med andra format.
Här är några av fördelarna med video -även för e-handlare
Personlig relation till produkten:
Videor kan demonstrera föredelar och egenskaper hos produkten som inte är möjligt på samma sätt med en stillbild.
Till exempel så riktar sig en inspirerande bild av en hushållsmaskin rent visuellt oftast bara sig till en typ av konsument. Du kan försöka förklara funktioner och rada upp specifikationer för produkten i bildtexten, men det är inte alltid tillräckligt för att bli helt övertygad om att köpa produkten.
En video kan göra mycket mer, den kan visa precis hur bra produkten fungerar i olika miljöer och hur den kan göra livet lättare för ägaren.
Detta skapar en känsla av förtroende för produkten i konsumentens sinne och när de känner en liten personlig relation till varumärket så ökar även begäret att köpa den.
Bättre köpupplevelse:
Jämfört med en fysisk butik så har din e-handel en nackdel. Det är att kunden inte kan röra eller känna på din produkt. En produktvideo kan hjälpa dig att minska det glappet.
En video kan visa hur man använder och testar produkten i olika förhållanden ur verkliga livet. Detta minskar kundens tvivel de har på produkten och ökar deras köpupplevelse.
"Video retargeting":
En av hemligheterna som många e-handlare inte känner till är att man kan skapa annonser endast för de personer som tex. har sett mer än 50-75% av din första videoannons.
Det innebär att du kan kommunicera annorlunda med dem som engagerat sig mest med din video och är mer "uppvärmda" på ert varumärke och är mer mottagliga för mer säljinriktade annonser.
(Så här skapar du en anpassad målgrupp i Ads Manager som har sett X % av din video. För denna målgrupp kan du sedan visa en mer säljinriktad annons)
Det här fungerar lite som retargeting där man visar en annons enbart för dem som besökt sidan och visat ett intresse på det viset. Men med denna funktion så visar du den uppföljande annonsen bara för dem som var tillräckligt intresserade (tex. såg mer än 75% av videon). Men utan att de ens har besökt din webbplats.
Då kommer din Facebook "funnel" se ut ungefär så här istället:
Vilka videor kan man skapa som e-handlare som sticker ut och som fungerar för många?
"Okej, så vilken typ av video kan man skapa som e-handlare?"
Här är några exempel videor som du kan skapa som första kontakt med nya potentiella kunder:
- VIDEO TYP 1 - Intervjua en person som hjälper till att skapa eller designa era produkter, eller någon som är med i tillverkningsprocessen. Det kanske kan komma fram en spännande story!
- VIDEO TYP 2 - Visa hur någon av produkterna tillverkas. De flesta älskar att se hur produkterna vi använder dagligen tillverkas (förutom det vi äter kanske 🙂 Eller videor-rundtur kring tillverkning
- VIDEO TYP 3 - Visa hur produkten fungerar eller smarta tips på hur man kan använda produkterna (välj någon som kanske är mest innovativ)
- VIDEO TYP 4 - Svara på vanliga frågor som kunder har - tar bort oro eller tveksamheter som de kan ha. Och du visar att du förstår de funderingar och problem som en köpare upplever.
- VIDEO TYP 5 -
Packa upp dina egna produkter (unboxing) - speciellt om ni har en spännande förpackning
- VIDEO TYP 6 - Skapa how-to-videor . Tex ett par byxor om man kan använda samma produkt/plagg till olika saker i olika sammanhang. Eller "hur man packar den perfekt resväskan med kläder"
- VIDEO TYP 7 - Använd recensioner från kunder - kan du få dina kunder att spela in videorecensioner så kan du använda det
- VIDEO TYP 8 - Eller att vara lite provocerande eller underhållande. men behöver vara försiktig så man inte bryter FB guidelines. 🙂
Men kom ihåg att "en perfekt video" är din fiende här. Målet dina videor är inte att vinna ett reklampris. Det är att engagera era tittare första gången de träffar ert varumärke/store så att ni kan annonsera till dem igen.
Experimentera, ha kul och försök att kontrollera begäret att de skall se perfekt ut.
Vill du ladda ner min checklista (e-bok) gratis?
"Hur du lyckas med Facebook annonsering"
Facebookannonsering kan vara frustrerande. Men vad många inte vet är att det finns en formel eller ett system för att göra det rätt på rätt sätt. För allt du behöver är en lyckad kampanj. Det löser du med lite hjälp.
Med checklistan (som är gratis), så får du bl.a detta:
- 10 steg som vi själva använder just nu för att skapa lönsamma kampanjer för våra klienter.
- 6 frågor som du måste ha svar på innan du startar.
- Utan steg 5 på plats i checklistan så är det som att kasta pil med ögonbindel.
- Den betalmodell använder vi för minst 90% av alla kampanjer.
- Och mycket mer!
Nå framgång med din Facebookannonsering med checklistan som är gratis idag!
En sak till. Gillade du artikeln? Då får du mer än gärna dela den via knapparna längre ner på sidan 🙂
Om du verkligen vill få fart på din Facebookannonsering och min hjälp personligen så är detta den snabbaste vägen till resultat. Läs mer här