De viktigaste sakerna du behöver testa med Facebookannonsering


 

(klicka på rutan längst till höger på videospelaren ovan för att se videon i helskärm)

 

Idag skall jag svara på frågan vilka saker som är viktigast att testa för din Facebookannonsering. Jag utgår från hur jag själv jobbar där vi har hand om en massa konton och kampanjer för våra kunder. Och en av de viktigaste sakerna som vi gör först och som kanske är viktigast.

1) Precisa Intressen

Det är ”precisa intressen”. Vad är då precisa intressen? Jo, det är helt enkelt så att du kan visa annonser på Facebook beroende på vad folk gillar. Det handlar då att fundera på sin målgrupp, vilka sidor de gillar, vilka tidningar de läser, kända personer i branschen som är unikt för just din nisch och marknad. Det handlar om att hitta olika vertikaler till din målgrupp och sedan mäta resultaten mellan dessa.

Där du exempelvis tar fram 10-30 stycken precisa intressen, där du skapar en separat annonsgrupp för varje intresse och så mäter du vilka av dessa som konverterar till försäljningar bäst, skippar dem som går sämre och skalar upp vinnarna.

Här kan du se ett exempel på ett precist intresse i det här fallet Gymgrossisten som du ser så är det ca 117 000 i dagsläget som gillar Gymgrossisten och som jag kan visa annonser för. Så det är ETT precist intresse.

Nästa sak som är viktigt att testa är:

2) Annonsbilderna

Med annonsbilderna så gäller det att hålla koll på din klickfrekvens (CTR). En bra och relevant bild för din målgrupp kan faktiskt innebära skillnaden mellan om din kostnad per klick blir 5 kr (låg CTR) eller 50 öre om du har en hög CTR (klickfrekvens).

(Tips: med hög så menare jag ca 3-5% – genomsnittet för Facebookannonser globalt ligger på ca 0,5% och på 0,66% för e-handlare. Vilket jag klassar som låg J)

Därför är det så viktigt att rotera och testa flera olika annonsbilder för dina målgrupper för att längre hålla en hög CTR för dina annonser och på så sätt håller en sån låg kostnad per klick så länge som möjligt för kampanjen.

Den tredje saken som är viktig att testa är:

3) Plattform (dator/mobilt/högersplaten)

Då jämför vi hur de olika annonserna går beroende på vad surfaren använder för plattform när de besöker din webbplats. Även annonserna i högerspalten är mer eller mindre lönsamma i olika branscher. De flesta som använder Facebookannonsering idag brukar klumpa ihop alla format till en och samma annons, när det kanske i själva verket endast är ett av dessa som är lönsamma. Genom att bara utesluta vissa format kan kampanjer som till synes inte går så bra omvandlas till vinnare på några sekunder.

Samma sak gäller för:

 4) Ålder & Kön

De flesta annonsörer seperarer inte heller annonserna efter kön eller olika åldersintevall. På så sätt har de ingen aning vilken kombination av ålder och kön som konverterar bättre till köp.

Du kanske får en massa klick ifrån åldersgruppen 18-25 men märker att det inte ger särskilt många orders. Med denna vetskap kan vi sedan omfördela budgeten till de grupper där pengarna gör mest nytta. Avslutningsvis så finns det ett område till som också är vikitigt och påverkar vad du kommer att få betala per klick och det är:

5) Annonstexten (copywriting)

Annonstexten består av huvudrubriken och brödtexten i annonsen. Och genom att testa olika kombinationer av text som uppmuntrar till en ”action” (copywriting) så kan du snabbt förbättra dina annonsers resultat.

Sopa banan med dina konkurrenter genom att testa dessa saker

Så med andra ord kommer du faktiskt kunna sopa banan med dina konkurrenter om du hela tiden testar och försöker hitta vinnande kombinationer av dessa saker som jag har talat om idag.

Nästa steg

Många frågar mig ofta om vad som är nästa steg man kan ta för att bli framgångsrik med Facebookannonsering? Så det jag har gjort är att sätta ihop en onlineutbildning med löftet som säger: ”Hur du kan dubbla din försäljning på Facebook på 8 veckor eller mindre” om inte så får du alla pengarna tillbaka som du investerat på kursen. Det man får är precis mitt unika Facebooksystem som används av allt från småföretagare, marknadsansvariga på större företag till mina egna klienter. Några av dem spenderar sexsiffrigt per månad på Facebook. I den här utbildningen så går vi igenom mycket mer på djupet de olika delarna. Men framför allt är det som att du sitter bredvid mig när jag skapar kampanjer från grunden och sedan visar direkt vilka resultat som det blir med dem. Så att du enkelt kan följa med och använda samma system för din nisch och marknad.

Klicka här om du vill ha mer information om hur du dubblar din försäljning på Facebook >>

Anlita en expert som gör jobbet åt dig

Om du istället känner att du varken vill eller har tid att lära dig mina hemligheter med Facebookannonsering så kan ett alternativ vara att låta oss ta hand om din Facebookannonsering helt och hållet så att du kan fokusera på att ta hand om trafiken och de nya kunder som vi genererar åt dig.

För denna tjänst tar vi en hanteringskostnad från 5000 kr/mån utan någon bindningstid. Det betyder att vi måste leverera bra avkastning på din investering för att du skall fortsätta låta oss hantera ditt konto. D.v.s. all risk på oss.

Så två alternative till ett nästa steg för dig kan vara att lära dig detta på egen hand (då kan min utbildning vara en bra väg för det) eller så låter du oss som är experter ta hand om den biten åt dig som en förlängd marknadsavdelning inom ett specifikt område – Facebookannonsering. I så fall skickar du ett email till mig på jonas.carlstrom @ millstonegroup.se och markerar mailet med ”Hantering FB Anonnsering”.

 

GRATIS VIDEOTRÄNING:
Hur vi kan få 5X mer trafik & omvandla den till nya kunder - varje månad på autopilot.

Här är några av sakerna som jag kommer att avslöja under videon:

  • Hu vi kan lägga till +100 kvalificerade leads eller e-post prenumeranter per dag
  • Skapa billigare trafik än våra konkurrenter - och ofta sänka annonskostnaderna med upp till 400%
  • Bygga e-postlista med annonser på sociala medier billigare och snabbare än någonsin
  • Konvertera leads till betalande kunder  autopilot
  • Hur vi kan hjälpa dig att få detta på plats snabbt & smidigt