(klicka på rutan längst till höger på videospelaren ovan för att se videon i helskärm)
Hejsan!
Jag heter Jonas Carlström. Idag skall jag berätta om en nyhet där Facebook nu öppnar upp för flera annonsmöjligheter utanför Facebook.
Vad innebär det då? Jo, det innebär att Facebook låter annonsörer köpa annonsutrymme på tredjeparts sidor, men den fina fördelen att man fortfarande kan använda Facebooks förstklassiga data.
Du kan alltså visa dina annonser på andra plattformar, andra mobila appar som inte tillhör Facebook som utgår från Facebooks data. Så att du använder den inriktning (målgrupp) som du vill att annonserna skall visas för.
Nyheten här är ju då att annonsmöjligheten växer utan att behöva knuffa in fler annonser på Facebook. På så vis kan du nå ut till ännu fler i din målgrupp som även befinner sig på olika appar som är anslutna till Facebooks partnernätverk som kallas för Facebook Audience Network. Det växer hela tiden och jag skall förklara varför det kommer att växa ännu mer.
Men först vill jag visa några exempel på hur det kan se ut i mobilen. Här är några appar som är anslutna och som visar denna typ av annons. Där kan du bl.a. se en Coca-cola annons och några andra annonser. Du kan också se logotyper för några av de företag som redan är anslutna. Shazaam (musikapp) och Zynga (spelföretag) kanske du känner till.
Om man sedan vill använda detta format via Annonshanteraren så ser det ut så här. Där finns det numera något som heter “Partner Mobile Apps”. Så klickar du på den så kommer det olika annonsalternativ. Här kan du se hur det skulle se ut för min annons. Du kan se exempel på en toppbanner och en interstitialannons. En interstitialannons tar ofta upp hela skärmen på mobilen. Se ser det ut där och så enkelt kan man skapa dem.
Varför tror jag att detta område kommer att växa så mycket då?
Jo, en av anledningar är att utvecklarna oftast inte vill investera i en säljorganisation, sälja utrymmet själva eller kontakta en massa andra oberoende annonsnätverk. Dessa annonsnätverk har ofta väldigt begränsad information om sin trafik vilket medför att de får lägre betalt av annonsörerna eftersom trafiken konverterar så dåligt till försäljningar. Som skall jämföras med den data som Facebook har på sina användare.
Du kanske tänker att min målgrupp eller produkt inte är så relevant för Shazaam eller Zynga. För tanken är ju inte att visa annonser för alla som har den appen eller spelar deras spel online. Utan bara för dem som du själv har valt att du vill visa annonser för (på samma sätt som du gör idag med din Facebookannonsering). Tex. att du bara vill visa annonser för gifta män mellan 25-45 år. Då kommer bara de personerna som använder appen OCH har dessa kriterier att få se dina annonser inga andra.
Detta ger dig en ännu större möjlighet att faktiskt få din redan noga inriktade målgrupper (som nu är ganska små) att växa i storlek.
Det här ger då mer pengar till utvecklarna som kan visa mer relevanta annonser än tidigare och annonsörerna får tillgång till mer annonsutrymme.
Fram tills nu så har egentligen Facebook tjänat sina pengar på att ‘irritera’ sin egna användare (visa annonser) men nu kan Facebook luta sig tillbaka och låta sin överlägsna data på användarna betala sig om och om igen.
Börja använda Partner Mobile Apps redan idag och fler och fler kommer att ansluta till nätverket (Facebook audience network) som kommer att växa mer och mer. Använder du det inte idag så testa med en mindre kampanj och se vilka resultat du får.
Ha det bra.