Hej Jonas här!
Tidigare i veckan så var jag och träffade en ny kund och vi började tala om Facebookannonsering.
Och nästan direkt så fick jag frågan:
– “Men Jonas, varför skulle Facebookannonsering fungera nu, vi har redan provat det och det gav inga försäljningar bara ett stort hål i plånboken?”
Då svarade jag med en motfråga:
– “Du som hanterar marknadsföringen på företaget, handlar inte marknadsföring oftast om att ringa in sin målgrupp (inget spill) till en så låg investering/hög lönsamhet som möjligt?”
– “Jo, självklart!”
– “Okej, ni säljer ju t.ex. produkter inom hem och inredning. Föreställ dig att du nu ringer upp tidningen “Sköna Hem” och frågar om du kan få annonsera till dem som gillar deras tidning – GRATIS. Då hade väl säljaren där antagligen slängt på luren ganska snabbt, eller?”
– “Ja, antagligen” 🙂
– “Men det är nästan precis vad du kan göra med Facebook idag. Vi kan bl.a. visa annonser för de som gillar tidningen “Sköna Hem” (+ 25 000 fans just nu). Dessa personer ser ditt varumärke dina produkter MEN du betalat bara om någon klickar på annonsen. Och i de flesta fall mycket billigare än någon annan mediekanal just nu.”
– “Va, får man verkligen göra så!”
Eftersom Facebook har så otroligt mycket data över sina användare (och som vi annonsörer får tillgång till gratis) så är det just nu en guldgruva för marknadsförare som vet hur man tar vara på Facebook på bästa sätt.
Klicka på videon här nedan för att se hur jag med ett enkelt verktyg ringar in en stor och relevant målgrupp (exemplet i videon är inom fitnessbranschen) på några minuter som jag sedan kan annonsera till kostnadseffektivt. Du kan använda samma tekniker för din nisch och marknad.
Klicka här för att starta videon: http://fbleads.se/fb- malgrupp