Är du också trött på ”social media” hysterin? Du behöver inte vara besatt av att vilja dela med dig om vad du har ätit senaste tiden eller vilka husdjur du gillar eller inte gillar för att öka din försäljning med Facebook.
En klient till mig jag talade med i veckan har arbetat personlig utveckling och skapat olika marknadsföringskampanjer i över 20 år snart, han berättar om att vart han än vänder sig så läser han om nya heta social media trender som man ”bara måste hänga med på”. Han känner att han inte hänger med i svängarna där.
Det första jag svarade honom var att han kan strunta i det där om han vill. För det handlar idag om precis samma saker som det alltid har gjort. Det handlar om att skapa uppmärksamhet från rätt målgrupp, omvandla det till nöjda kunder och sätta in pengarna på banken. Oavsett om kanalen heter Facebook, Google, TV eller andra mediaköp.
Jag tycker också att det är spännande och coolt med en del sociala medier, men det betalar inte hyran eller lönerna. Det som betalar sig är att generera kunder och sälja saker till dem som de vill ha.
De flesta vill inte “gilla”, twittra eller kommentera på bloggar och forum hela dagarna, de flesta företagarna och marknadsförarna jag talar med vill hellre stoppa in en peng i en trafikkanal och få ut fler på andra sidan.
Det är det som är intelligent marknadsföring, när man kan stoppa in en krona i ett system som genererar två eller mycket mer tillbaka. Det är det här jag talar om när jag talar om Facebookannonsering.
Men jag förstår om du är tveksam till möjligheterna med Facebook inte minst om det var över ett halvår sedan som du provade plattformen. För det har hänt massor med saker sedan dess, jag kommer till det snart.
Så här borde företagare och marknadsförare se dagens Facebookannonsering
Föreställ dig att du fick marknadsföra din produkt eller tjänst på TV eller via en stor annonstavla (billboard) mitt i storstan – helt gratis!
Föreställ dig nu att de enda personerna som ser denna annons är personer som på pricken tillhör din typ av idealkund och målgrupp (rätt ålder, kön, geografi, intresse mm).
Och den enda gången du betalar något är när de stannar bilen och går fram till din annonstavla eller ser på din reklamvideo. Samt därefter skriver ner din webbsideadress och besöker din webbplats (alternativt ringer numret i annonsen).
Det är bara när detta händer som du betalar något.
Det är precis det vi kan göra med Facebookannonsering idag. För sex månader sedan kunde vi inte ens göra hälften av vad du kan göra idag med Facebook – när det handlar om att ringa in målgruppen.
Här är några fler saker du kan göra om du känner till “hemligheterna”:
- Du kan t.ex. använda listor med telefonnummer och emailadresser från tex. en branschtidning eller företagsregister och visa bildannonser eller spela upp din egna lilla reklamfilm endast för dessa personer.
- Du kan skapa erbjudanden enbart för gamla ”insomnade” kunder eller skapa merförsäljning till befintliga direkt på Facebook (istället för att skicka email till dem så ofta).
- Du kan visa din annonser endast för personer som redan gillar liknande varumärken som ditt eget. Eller till dem som läser de tidningar och magasin där du gärna hade annonserat (om det inte varit så svårt att få någon lönsamhet i det). Men nu betalar du bara när någon klickar på din annons samtidigt som du mäter vart du får bäst avkastning på din investering.
- I USA har Facebook även lanserat Big Data (Partner Categories) från tre olika företag med uppgifter på personer som tex. precis har köpt en Mazda eller grupp av personer gillar att handla vissa typer av produkter.Vi får visserligen ”bara” kännedom om storleken på publiken som har ett visst beteende (och annonsera till dem) dvs. inte komma åt någon information om enskilda personer som ingår i en kategori. Du skall veta att det är precis denna typ av data som andra företag, stora redaktionella webbplatser och annonsnätverk idag håller på stenhårt och säljer dyrt till annonsörer.
- Du kan använda Facebookretargeting (automatisk uppföljning) och endast visa annonser för personer som redan besökt din webbplats men som ännu inte handlat eller agerat. På så sätt får du ännu bättre effekt på övrig annonsering som du har till din webbplats som tex. kommer från Google och andra kanaler. Visste du att det ofta tar upp mot 4-6 kontakter mellan en ny kund och ett företag innan det blir en affär? Med Facebookretargeting så kan de numera få upp din annons ensam i bild direkt i sin newsfeed. Jämför det med att köra retargeting på Aftonbladet (banner ihop med 15 andra) eller på bloggar i Googles nätverk.
I vilka andra medier kan du få tillgång till din målgrupp till den låga kostnaden som jag talat om idag?
Hoppas att du med denna artikel har insett att Facebook är så mycket mer än att ”konversera” med sina fans. Den marknadsförare som effektivast kan nå sin målgrupp med sitt erbjudande vinner.
PS. Vill du ha min checklista (PDF) (och beskrivande video) som jag använder själv och för mina kunder, den kommer att hjälpa dig att lyckas med Facebookannonsering? Ladda ner den här (ingen email registrering krävs)