I Sverige och i andra länder råder nu i en nödsituation på grund av coronaviruset.
Folk är rädda för att gå ut.
Folk är rädda att gå till butikerna.
Människor är rädda för att interagera med andra.
Mycket i vår vardag blir märkbart annorlunda.
Det är ett nytt virus och det är smittsamt. Det får många att bli riktigt sjuka. En liten procentandel av dessa människor dör.
Det är hemskt. Det skapar panik.
Men det kommer att bli bättre.
Men förutom sjukdomsbilden, vad innebär det för oss som företagare och digitala marknadsförare?
Mitt bästa svar där blir tyvärr… att det beror lite på.
E-handlare som är beroende av leveranser påverkas såklart och sannolikt butiker med sällanköpsvaror drabbas nog.
“Till sällanköpsvaror räknas exempelvis hemelektronik, kläder, möbler och inredningsprylar. Vårt shoppingsug för just de kategorierna påverkas bland annat av hur rika vi känner oss, och hur ljus framtiden ter sig för tillfället.
Att se sin aktieportfölj eller sina pensionsfonder massakreras på börsen är ofta ett effektivt sätt att döda viljan att köpa en ny TV eller investera i en ny soffa.” säger Ola Olsson till GP.se
Men tipset jag kan ge dig oavsett hur du driver din verksamhet online idag är fortsätta FOKUSERA på saker som du KAN påverka.
Ska du spendera din tid på att surfa på sociala medier, titta på nyheterna hela dagarna och prata fram och tillbaka med alla du känner om denna situationen?
Eller ska du ha FOKUS att på ditt företag och öka kunskapen som driver affären framåt?
Jag föreslår att du fokuserar på ditt företagande online, undviker folkmassor, skyddar våra äldre och sårbara och tvättar händerna noggrant.
De flesta av dina “konkurrenter” kommer spendera nästan all sin tid (och energi) på att följa varenda händelse och läsa alla de senaste rubrikerna. Jag lovar dig det är mentalt dränerande.
Det betyder och att de drar ner på sin annonsering. De syns inte lika mycket för din målgrupp och är inte med i matchen. Om den här trenden sker i stor skala så kommer även annons kostnaderna att gå ner markant.
Om du inte känner att du har full koll på hur man annonserar på rätt sätt, så kanske de kommande veckorna blir ett ypperligt tillfälle att få just det.
Inte minst om du “jobbar hemifrån” eller om vi hamnar i någon form av karantän.
Hoppa över ett av alla avsnitt på Netflix eller det senaste mobilspelet och se en instruktionsvideo som kanske innehåller just den där idéen eller som får pusselbiten på plats, så att du kan komma vidare.
Själv kommer jag att undvika stora folksamlingar, ha en bra handhygien och hålla mig i form. Men jag kommer också läsa (och lära), skapa innehåll och annonsera.
Jag kommer även ha en strikt “diet” av sociala medier dvs. och inte uppmärksamma eller konsumera information från andra källor än expert hälsoorganisationer. Bara fakta.
Vi ska ta oss igenom det här.
Fokusera på det du kan påverka.
Va rädd om dig!
Hälsningar
Jonas
P.S. Här är en lista med några länkar jag rekommenderar som innehåll som du kan spendera tid på om du tänkt fokusera på ditt företag och din egen kunskap:
Video/podd (19 min) : Därför Facebook annonsering fungerar även för din verksamhet
Video/träning (37 min): Hur du fångar upp 5 X fler personer och ökar din försäljning
Video/träning (1 h 6 min) : Hur du säkerställer att Facebooks algoritmer jobbar för dig
Artikel (lästid ca 5 min) : Fungerar INTE er annonsering på Facebook längre?
Video serie (ca 10 min) : 10 minuters Facebook Ads Kickstart
Min YouTube kanal : Massor med instruktionsvideor
Självstudiekurs (1596 kr + moms) : FB Ads Masterclass - “Från helt förvirrad till en stadig ström av nya kunder med Facebookannonsering”
Lead Machine Coachingprogram (videoutbildning + 12 månaders support/coachning av Jonas): För dig som redan har en försäljning igång och vill nå dina mål mycket snabbare - Ansök här >