Tack för ditt intresse för checklistan! Klicka på knappen nedan för att ladda ner den till din dator eller mobil (öppnas i nytt fönster). Kom sedan tillbaka hit och läs lektion #1 nedan.

Lektion 1 
Mini-Kurs Facebook Ads

Öka försäljningen till din digitala byrå eller konsultverksamhet med rätt fokus och lär av mina misstag

Jonas Carlström här.


Tack för att du valde att svara på några korta frågor om dig själv och vad du främst skulle vilja ha hjälp med just nu. Denna lektion är det första i en serie email som vi skulle kunna kalla för "lektioner".


Målet med denna mini-kurs är att ge dig en kickstart för hur du kommer igång med Facebookannonsering som konsult eller på en digitala byrå som riktar sig till andra företag (B2B). 

Jag kommer att dela med mig precis de strategier som jag själv, mina klienter och andra företag använder för att öka sin försäljning av sina produkter och tjänster på nätet med Facebookannonsering.

Men min väg dit har varit väldigt krokig. I det här mailet avslöjar jag hur mitt misslyckande företagande gjorde så att min nystartade familj fick sälja huset.


Men innan vi börjar så vill jag bara snabbt gå igenom lite 'ordningsregler'


  • Du kan förvänta dig en lektion (email) ifrån mig varje eller varannan dag under den kommande veckan. 

  • Du får tips från verkligheten: Jag arbetar heltid med att driva trafik och försäljningar på nätet (det är så jag försörjer mig idag). 

  • Jag har arbetat på digital byrå och konsult under ca 5 år, där jag har hand om andra företagares annonskampanjer.

  • Några lektioner kommer avslutas med 2-3 små övningsuppgifter eller "hemläxor" att göra.

  • Du kommer att tjuvkika in på några av mina kampanjer och se vad som fungerar och inte fungerar.

  • Men viktigast av allt, DU kommer att få lära dig hur du skapar lönsamma Facebook-kampanjer för din verksamhet eller blir en superhjälte på marknadsavdelningen.

  • Jag har också några överraskningar till dig i kommande nyhetsbrev.


Är du redo att komma igång?


Då kör vi!


I den här första lektionen så kommer jag hjälpa dig med att få en VÄLDIGT tydlig bild av varför du vill lyckas med din Facebookannonsering och sedan utmana dig med några korta övningsuppgifter på slutet.


När det kommer till annonsering på nätet så har B2B och B2C ofta väldigt olika målsättningar med sina kampanjer. Många annonsörer som riktar sig till andra företagare (B2B) är bl.a ute efter:

  • Skapa ökad kunskap och medvetenhet om produkter eller tjänster som de erbjuder. 
  • Nå ut till företagsrådgivare, beslutsfattare och andra personer som är inblandade i företagets inköpsprocess.
  • Få tag på kontaktinformation för varje nytt lead (gärna innehållande ett telefonnummer).
  • Förädla dessa leads genom köpresan fram till en order.
  • Skicka kvalificerade leads vidare till säljorganisationen.

Alla dessa fem punkter kan du göra med Facebookannonsering, men det är bara ett fåtal marknadsförare (B2B) som har insett hur värdefull en bra strategi för Facebook Ads kan vara för deras företag. 


Väldigt många som börjar med Facebookannonsering brukar göra en hel del misstag redan från start.

Det kan vara allt från att inte installera konverterings-spårning direkt, inte använda anpassade målgrupper till att använda de annonsformat som Facebook rekommenderar (gör inte det!). (se bild nedan)

Men oavsett dessa saker så behöver du först bli 100% säker på en sak innan du startar din första (eller nästa) kampanj, annars kommer du slösa bort mycket tid och pengar.

Saken du behöver bli säker på är ditt "Varför?"


Varför vill du få bättre resultat med Facebookannonsering?


Alla företagare (B2B) kan svara att de vill öka försäljningen. Men varför vill DU göra det, vad skulle det innebära för dig personligen förutom en ökad försäljning? 


  • Skulle det innebära att kollegorna på företaget eller i branschen skulle respektera dig mer?

  • Skulle du sova bättre om nätterna med vetskapen att ni har en extra kanal med en ström av nya inkommande leads som säljarna kan kontakta?

  • Skulle en ökad orderstock innebära att  ni kan vara mer petiga med vilka kunder ni väljer (så att ni bara jobbar med de bästa kunderna)?

  • Skulle det innebära att ni inte behöver annonsera på andra ställen som kanske kräver mer resurser och tid?  


Vad skulle förändras om du vaknade upp om någon vecka eller två med en ny försäljningskanal på plats?

Väldigt många vill annonsera lönsamt på Facebook. De läser bloggartiklar, köper böcker och lyssnar på podcasts.

De hör saker som "utan trafik så verksamheten" och vill prova alla trafikkällor som finns på en gång.

Men oavsett hur mycket information de konsumerar så verkar det för många väldigt svårt att driva trafik och generera leads lönsamt.

Några klick här, någon enstaka försäljning här (som de inte riktigt vet var den kommer ifrån) och strax därefter så kommer räkningen ifrån Facebook och man får inte ihop siffrorna.

Man drar ner på budgeten och tappar intresset, målgruppen de riktar dig mot för 3 månader sedan har sedan länge ignorerat dina annonser, resultaten blir sämre och strax därefter så pausas Facebook-kampanjen. Och man hoppas på att hitta en trafikkanal eller att Adwords skall komma med något nytt spännande man kan prova istället.

Du kanske rent av känner igen några av dessa saker?


Men trots denna frustration, så är det många företagare (B2B) som får det att fungera.
?
De driver mycket trafik till sin webbplats, de får många nya prenumeranter på sitt nyhetsbrev, bokar många nya möten och de säljer för mycket mer än vad de betalar till Facebook.
 
Men dessa personer börjar inte direkt med senaste Facebook-tricket, de börjar med att ta reda på "Varför" först...
 
Ta mig till exempel. Jag är nu redan 41 år och växte upp i östra delarna av Göteborg.

För bara några år sedan så hade jag INGEN ANING om hur Facebookannonsering fungerade.
Jag kämpade i många år innan det klickade för mig.


Antalet jobb, företagande och projekt jag har provat är många. Här är några exempel:


  • Jag sålde GT (tidningar) på helgerna
     
  • Provade på MLM och sålde hälsoprodukter. (Jag spenderade massa tid och sålde en del, men om man räknade ut timpengen på arbetet, så skulle jag fått mer betalt om jag hade sålt tidningar på helgerna som tonåring!)
     
  • Jag hoppade av en programmeringskurs på högskolan (jag fattade ingenting och tänkte att jag aldrig skulle arbeta med datorer igen)
     
  • Jobbade som bartender i London i nästan ett år (men många sena nätter med för lite sömn och för mycket alkohol gjorde mig stundtals deprimerad)
     
  • Jag förlorade pengar i Trustbuddy-konkursen (jag lärde mig att om det låter det för bra för att vara sant så är det oftast det)
     
  • Hyrde ut webbplatser som rankade på 1:a sidan i Google till lokala företag (webbplatserna genererade leads, något jag ångrar att jag inte fullföljde mer. Lärdomen här blev att inte jaga för många saker som glimmar samtidigt)
     
  • Jag har köpt hundratals domännamn som det aldrig blev något av (jag har bara ca tio stycken kvar)


Vad jag lärde mig av mitt största misslyckande som egen företagande:

  • Min första satsning som egen företagare gick inte alls bra. Det här minns jag fortfarande som en väldigt jobbig tid i mitt liv, men det var mest pga av den stress som jag fick när företaget gick dåligt.

    För det var under samma period som jag också blev pappa och hade köpt ett lite för dyrt hus med lån som skulle betalas.

    Jag minns hur stressad jag var när det fattades över 150 000 kronor som skulle in snart till Skatteverket. Det slutade med att vi fick sälja huset och skaffa ett billigare boende och jag började som anställd igen och fick lägga firman på is.

    Jag lärde mig väldigt mycket om mig själv och andra under denna period trots många sömnlösa nätter.

    Eftersom jag inte alls var lika bra på de administrativa delarna med att driva företag så tappade jag fokus på det jag var bra på. Jag fastnade i momsrapporter och skatteuträkningar och i för många olika projekt samtidigt som inte hann leverera intäkter.

    Men framför allt så hade jag inget system på plats för att driva trafik och nya leads (kontaktuppgifter på potentiella kunder) per automatik. Men detta insåg jag först i efterhand när jag funderade på varför det som började så bra ändå gick snett.

Sedan den dagen jag började undersöka mer noggrant vad framgångsrika personer gjorde som inte jag hade koll på. Du vet de där personerna som lyckas vad de än lanserar.
 
Vad gjorde dem som inte jag gjorde? Det var då jag upptäckte två saker som hela tiden återkommer.


Det som återkom var just att skapa trafik och att bygga sin e-?postlista (generera leads) samtidigt.

Anledningen till att de hela tiden lyckades så bra är att de snabbt har möjligheten att berätta för flera tusentals personer om deras nya produkter och tjänster med några knapptryck.

Så jag bestämde mig på att fokusera på att dessa två saker. Eller rättare sagt fokusera på de trafikkällor som genererar nya prenumeranter/leads (emailadresser) av kvalitet så billigt som möjligt. 

Här kan du se ett exempel på hur min kostnad per lead (epostadress) ser ut för några av mina Facebookkampanjer.

Trafikkällan är Facebook i det här fallet och landningssidan som man kommer till när man klickar på Facebookannonsen fokuserar på att fånga upp emailadressen.

Här använder jag något som jag kallar för "fronterbjudande".

Här använder jag något som jag kallar för "fronterbjudande". Så om du t.ex. säljer konsulttjänster så skulle ett bra "fronterbjudande" på Facebook kunna vara "5 snabba tips för hur du du kommer igång med Content Marketing" eller "Checklistan (PDF): Hur du lyckas med Videoannonsering"


I stora drag kan man säga att dina Facebookannonser (B2B) skall ha följande mål: att övertyga potentiella kunder att det finns ett sätt som förbättra deras arbete och kan öka deras företags lönsamhet. Lösningen? – Din produkt/tjänst.

Där ditt fronterbjudande förklarar problemet som många företagare har och introducerar tips på lösningen på ett sätt med en låg tröskel. Som tex. en utförlig artikel, instruktionsvideo, specialrapport (White paper), demo eller webbseminarium.


De kommande epost ifrån mig kommer ha fokus på trafik- hur du bygger din e-postlista och kundbas.

Men först, din lilla hemläxa idag är att ta reda på vad som är ditt "varför". För om du börjar gå den här vägen utan någon tydlig anledning så kommer du troligen sluta innan resultaten du vill få hinner komma.

Så vad är ditt främsta mål med din verksamhet och varför behöver du fokusera på att driva trafik?

Så din uppgift idag är att...

1. Spendera > 5 minuter på att brainstorma vad som är ditt "varför" just nu.

2. Skriv ner det på ett papper som du som du enkelt kan återkomma till. Du kan även svara på detta och skicka det till mig om du vill (frivilligt)
 
- Jonas Carlström

I nästa lektion #2 så kommer jag visa dig stegen du behöver för att omvandla främlingar till nya kunder. 

Saken är att dina potentiella köpare behöver ta sig igenom olika faser innan de litar på dig och gillar ditt erbjudande tillräckligt innan de öppnar plånboken för dig. Så håll utkik i inkorgen efter "[Lektion #2]"

P.S. Här kan du läsa min intervju i Ehandel.se där jag delar med mig av mina tips inom Facebook annonsering.

Om du redan har tillgång till min kurs Facebook Masterclass så kan du se modul 1 som handlar om just Mindset & målsättning och sakerna du behöver känna till innan du startar en enda Facebookkampanj. 

© 2024 JonasCarlstrom.se | Kurser | Blogg