Om vi börjar med Facebookannonseringen så har den alltid fascinerat mig ända sedan de första annonserna började dyka upp där. Första omgången när man bara kunde annonsera ute i högersplaten skrämde iväg många annonsörer (som ännu inte idag har hittat tillbaka).
Detta berodde främst på att klickfrekvensen på de annonserna var lika låg som för vanliga banners som t.ex på Aftonbladet (omkring 0,05 % -0,10 %). Det innebar att om du t.ex. riktade in dig mot en målgrupp på ca 100 000 personer (t.ex. gymgrossistens fans) så genererade denna stora grupp endast ca 50-100 klick! Vilket är väldigt lite trafik för en sådan stor målgrupp.
Då började de som annonserade med Facebook att bredda sin målgrupp för att få mer trafik, vilket ofta slutade med att de marknadsförde sig till alla män eller kvinnor i Sverige. Detta gav självklart ingen bra konvertering, klickfrekvens, billiga klick eller relevant trafik. Många slutade då annonsera strax därefter och lämnade Facebook med ett hål i plånboken. Vissa personer ”grät ut” i olika forum att Facebookannonsering inte fungerade.
Det är för samma personer som jag idag ibland får förklara att det numera är helt andra siffror och att de just nu förlorar kunder till sina konkurrenter som upptäckt skillnaden med Facebookannonsering.
Vilken är skillnaden med Facebookannonsering nu och då?
Facebook har överlägset mest data på sina användare och att få tillgång till den så här är en marknadsförares dröm.
Jag har använt plattformen varje dag sedan ca 2 år tillbaka när jag marknadsför mina andra online projekt (t.ex. inom branschen träning & hälsa). Samtidigt som jag har hand om andra kunders Facebookkonton, där vissa spenderar miljonbelopp på Facebookannonser enbart i Sverige och de gör det väldigt lönsamt.
Två bidragande orsaker till detta är annonsformatet i nyhetsflödet och retargeting. Eftersom flera av mina och mina klienters annonser idag ofta får klickfrekvenser upp mot 5 -10% så innebär det att jag kan generera STORA trafikvolymer utan att behöva bredda målgruppen (orelevant trafik).
Om vi tar exemplet med Gymgrossistens 100 000 fans så skulle det nu istället innebära 5 – 10 000 klick för samma målgrupp. Det är många relevanta besökare in i din butik.
Vill du ha fler av mina bästa tips för hur du lyckas med din Facebookannonsering spana in den här videon:
(STARTA VIDEON : Så lyckas du med din Facebook annonsering)
Rekommenderad läsning:
Vill du ha en checklista för hur du lyckas med din Facebookannonsering?
Med checklistan (som är gratis), så får du bl.a detta:
- 10 steg som vi själva använder just nu för att skapa lönsamma kampanjer för våra klienter.
- 6 frågor som du måste ha svar på innan du startar.
- Utan steg 5 på plats i checklistan så är det som att kasta pil med ögonbindel.
- Den betalmodell använder vi för minst 90% av alla kampanjer.
- Använd verktyget som 99% av annonsörerna på Facebook helt missar som sparar både tid och pengar.
- Och mycket mer!
Nå framgång med din Facebookannonsering med checklistan som är gratis idag! Klicka här >