(Här hittar du del 1, del 2 och del 3 i serien med mina tankar om digital marknadsföring)
Det som är så intressant med SEO/Sökmotoroptimering idag är att du just nu står inför en av de största möjligheterna på flera år när det gäller att få organisk trafik från Google (du listas högt i sökresultaten utan annonsering och får trafik till webbplatsen den vägen).
Varför är det en så stor möjlighet med SEO just nu?
Många har agerat irrationellt och många har gett upp efter de senaste årens uppdateringar av Googles sökmotor och gått vidare till andra kanaler.
Föreställ dig lite hur aktiemarknaden är efter en börskrasch.
Priserna är låga och möjligheterna finns överallt. Men de flesta är så förvirrade att de inte ser potentialen. Det är då som smarta investerare kliver fram och personer som förstår värdet med ”organisk trafik” via Google.
Den andra anledningen är att konverteringen (omvandling av besökare till ny kund) på trafiken från de organiska resultaten har ökat. Allt fler har lärt sig att känna igen annonser och de litar allt mer på sökresultaten överst i Google som inte är annonser. Det har tagit lite tid, men nu vet de flesta som söker online vad som är en annons eller inte, vilket ökar trovärdigheten (påverkar konverteringen positivt) för dessa webbplatser mer än tidigare.
Vilket innebär att du faktiskt har högre avkastning på varje besökare jämfört med en besökare som har klickat på en annons.
Även om SEO är ett långsiktigt arbete och ingen ”quick fix” så är det faktiskt tack vare Googles stora uppdateringar (Panda och Penguin) som har bidragit till att man nu allt oftare kan se snabbare trafik till nya sidor än på väldigt länge.
Skillnaden jämfört med tidigare är att on-site optimeringen har blivit ännu viktigare och att länkprofilen ställer till problem för många som använde strategin ”ju fler desto bättre” tidigare.
En hel del problem med rankingen beror på att man använder sökordet i ankartexten för sina länkar onaturligt mycket.
Ett ämne inom SEO som alltid är lika kontroversiellt är vikten av länkar och hur länkar kommer att påverka resultaten även i framtiden.
Det gäller att jobba med det som fungerar idag och anpassa sig för framtiden när den kommer.
TIPS: lyssna på Sökpodden och avsnittet där man bl.a. talar om ”Framtiden för länkar” (som börjar efter 26 min : 20 sek in i podden).
Några av de vanligaste problemen de vi hjälper när det gäller Sökmotoroptimering (SEO) är att få ordning på sin on-page optimering där vi analyserar webbplatsen och nuvarande länkprofil på djupet. Man kan då ganska snabbt se om webbsidor har hamnat i någon av Googles filter och därefter ta fram en handlingsplan.
Nästa steg är att ta fram en passande länkstrategi utifrån länkanalysen, som man trappar upp med tiden beroende på konkurrensen för sökordet.
När du väljer ett SEO-företag att jobba med bör du kräva att du allt får en lista på exakt varifrån länkarna kommer. Vi träffar på allt för många som har använt SEO-företag som köpt länkar som annonsörerna sedan har väldigt svårt att bli av med (Google straffar länkar med dålig kvalitet med sämre ranking i sökresultaten).
Med andra ord så får du större kontroll om du hyr länkar. En annan varningssignal är företag som binder upp dig i snåriga eller långa avtal. Om de vet att de kan leverera bra resultat varför behöver man då bindande avtal i flera månader?
/Jonas