Jag tänkte börja med att prata vad de flesta gör idag när det kommer till budgeten på Facebook. Sedan visa det som har fungerat bäst för mig. Men också förklara vad som händer med Facebooks annonsplattform när man ökar budgeten för snabbt och kraftigt.
Hur du INTE skall skala upp dina Facebookkampanjer
De flesta annonsörer startar sina kampanjer på en låg budget (vilket är en bra start). När de sedan ser lite resultat, så skruvar de i all iver upp annonsbudgeten snabbt och mycket. Jag har själv gjort detta flera gånger. Men detta medför nästan direkt att kostnaden per konvertering ökar.
Det blir dyrt och man tappar tron på att Facebook-annonsering fungerar och att det inte går att få det lönsamt med högre budgetar. Men så är inte fallet och det är det jag skall hjälpa dig med i denna artikeln.
Men först…
Varför blir det så här?
Försök att föreställa dig att dina Facebookannonser är som ömtåliga blommor. Om du klipper och vattnar dem för mycket så vissnar dem och dör. Desamma gäller när du ökar din annonsbudget för snabbt och aggressivt.
Saken är att när du ökar budgeten för dina annonsgrupper (ad sets) för snabbt så förvirrar du Facebooks algoritm och optimeringsprocessen sätts ur spel, det är därför siffrorna spårar uppåt.
[bctt tweet=”När du ökar budgeten för snabbt så förvirrar du Facebooks algoritm.” username=”jonascarlstrom”]
Så när du skall justera din budget (och andra delar av annonsen) så behöver Facebook få tid på sig att hinna optimera din kampanj för de ändringar som du har gjort. Facebooks algoritm är inte programmerad att hantera kraftiga budgetökningar inom en 24-timmars period.
Men jag vill försäkra dig om att du kan öka budget till väldigt höga nivåer per dag utan att lönsamheten försämras nämnvärt. Men du behöver ha en bevisad process på plats som lirar med Facebooks annonsplattform.
Öka INTE din budget för snabbt.
I förra veckan skapade jag en ny kampanj med ca 15 stycken olika annonsgrupper (mot separata målgrupper). Jag satte budgeten till 25 kr/dag per annonsgrupp och de första 24-48 timmarna så såg det ut som att kampanjen inte alls skulle fungera. De första klicken hamnade på 5-6 kr per klick vilket jag tycker är för högt.
När det inte går så bra inledningsvis så är det lätt att man vill prova att höja budgeten för att se om det blir någon förändring. Mitt tips är att då avvakta ett tag. Det gjorde jag i ca 48 timmar (eftersom budgeten är lägsta möjliga så har man ofta råd att ligga kvar ett tag).
Nu ligger kampanjen och taktar på 0,5 -1 kr per klick! Misstaget många gör därefter när kampanjen kommit ner i pris med låg budget, är att snabbt öka budgeten för att få mer billig trafik.
Jag ökar budgeten långsamt, kanske 25-50% var annan eller var tredje dag. För varje gång du höjer budgeten så kommer också dina klick och konverteringar att bli dyrare. Dessa sjunker ner tillbaka till bra nivåer igen sedan OM du inte höjer för mycket åt gången.
Jag tänkte börja detta att förklara vad de flesta gör idag när det kommer till budgeten på Facebook och sedan det som har fungerat bäst för mig. Men också förklara vad som händer med Facebook annonsplattform när du ökar budgeten för snabbt och kraftigt.
Ett vanligt misstag för manga annonsörer är att de använder en annons och annonsgrupp (klumpar ihop målgrupper) och lägger hela sin budget i den. Istället för att dela upp kampanjen i flera mindre annonsgrupper med lägre budget (som tillsammans blir din totala budget).
Fördelen med detta är att frekvensen blir bättre och kampanjerna blir lönsamma en längre period.
När du väl har hittat en vinnande annons eller inlägg som du marknadsfört så är det bra om de nya målgrupperna som du testar går till samma annonspost.
Anledningen till detta är att denna annons antagligen redan har flera likes, kommentarer och delningar. Då finns det fördelar att all trafik pekar till denna istället för att ha 15 varianter av samma annons där antalet “sociala kommentarer” blir uppdelade på 15 annonser.
Matcha din budget med storleken på målgruppen
Ett annat vanligt misstag många gör är att de sätter en daglig budget alldeles för högt i förhållande till storleken på målgruppen som de riktar in sig på. En generell tumregel kan vara att spendera ca 50 kr per dag per varje 10 000 personer i målgruppen.
[bctt tweet=”Många sätter daglig Facebook budget för högt i förhållande till storleken på målgruppen” username=”jonascarlstrom”]
Om du överstiger detta förhållande kraftigt så blir kampanjen nästan alltid lidande negativt och du kommer att få betala mer än du behöver för klick och konverteringar.
Se till så att dina annonser inte kroknar
Ett av de största problemen för Facebookannonsörer som vill utöka sin budget är att annonsen tappar bärighet. Detta händer när din målgrupp inte längre reagerar på din annonsbild och budskap.
Här gäller det att hålla koll på frekvensen. Frekvens betyder antalet gånger som personerna i din målgrupp ser dina annonser i genomsnitt. Du kanske har märkt att när din frekvens överstiger 2.0 så sjunker din CTR (klickfrekvens) vilket oftast medför att din kostnad per klick och konvertering stiger avsevärt.
För att förhindra detta så är det bra att regelbundet ändra annonstext och bilder. På så sett så ser din målgrupp regelbundet ”nya” budskap och dina kampanjer kommer att leva längre.
Så för att sammanfatta detta i en enda mening, så gäller det att skynda långsamt och successivt stegra upp budgeten samt hålla koll på frekvensen.
Lycka till!
P.S. Om du gillade mina tips, så får du väldigt gärna dela denna artikel – då skulle jag bli jag väldigt glad 🙂