[Podcast] Strategi för Facebookannonsering

Facebookannonsering kräver precis som andra kanaler en tydlig plan eller strategi. Men de flesta hoppar direkt in i Ads manager.

Så för att bli bättre på Facebook-annonsering och få en inblick i hur jag arbetar så bjöd Tony Hammarlund in mig till sin Podcast om Digital marknadsföring.

Jag har tidigare varit med i avsnitt 16 då vi pratade om min karriär och hur min resa började i denna branschen. Den här gången fokuserar vi helt på Facebook annonsering och hur man lyckas.

Idag driver jag ett coachingprogram för e-handlare och entreprenörer som vill bli framgångsrika med sin annonsering på Facebook.

Om det är avsnittet

Vi börjar med att prata om varför det är så viktigt att göra sin research och att skapa en strategi för Facebook Ads. Jag delar bland annat sin modell med de fyra grundpelarna för framgångsrik annonsering.

Vi går sedan igenom allt från vikten av kostnadskontroll och vilka KPI:er man behöver ha koll på till vikten av att ha sin pixel rätt uppsatt. Jag berättar också en hel del om konceptet kring lead-kampanjer för att driva mer och billigare trafik för mer lönsam annonsering.

Du får även höra om:

  • Vanliga misstag jag ser att många gör med sin annonsering
  • Hur jag utvärderar, testar och optimerar kampanjer
  • Och jag berättar även om min mest framgångsrika kampanj

Här nedan hittar du som vanligt länkar till alla resurser som nämns i intervjun. Och efter länkarna så hittar du tidsstämplar till olika sektioner i intervjun.

Tidsstämplar

[2:54] Jag börjar med att förklara hur viktigt det är att tänka på att Facebook är ett socialt nätverk och vad det innebär för hur man bör arbeta med Facebookannonsering. Han beskriver sedan vilka misstag jag ser att många företag och marknadsförare gör.

[5:03] Vi pratar om strategi och vikten av att göra sin research. Jag delar de fyra grundpelare som jag bygger min strategi på, hur jag tog fram den här modellen och hur jag använder den.

[13:58] Jag beskriver varför jag anser att det är så viktigt att ha kostnadskontroll och hur han tänker kring att sätta mål för sin annonsering. Vi pratar även om vilka värden och KPI:er olika typer av företag bör titta på.

[20:36] Vi pratar om pixeln och vikten av att ha rätt konverteringspunkter uppsatta så att man kan spåra det som krävs.

[22:21] Jag beskriver vad jag menar med funnel när vi pratar Facebookannonsering och varför det är så viktigt att titta på att lägga det jag kallar en lead-kampanj. Ett extra steg som gör att man kan driva mer och billigare trafik in i funneln.

[29:36] Vi pratar om vad det innebär i praktiken för såväl e-handlare som B2B att lägga till den här typen av lead-kampanjer. En kampanj som kan vara lösningen på att fylla på sina retargeting-kampanjer.

[33:11] Jag beskriver hur man går från start till stabil och lönsam annonsering. Jag beskriver även vad jag testar under inlärningsfasen och arbetar för att stabilisera sina kampanjer. Och ger ett antal smarta tips för att optimera för enklare konverteringar.

[38:45] Jag delar hur man skapar riktigt bra annonser och varför han anser att det är så viktigt att få med känsla i annonserna och vilken typ av innehåll man bör skapa sina annonser kring samt hur algoritmen ser ut för annonser.

[43:47] Jag berättar om sin mest framgångsrika Facebook-kampanj där jag kom på konceptet kring lead-kampanjen. Vi pratar sedan om hur jag utvärderar och optimerar mina kampanjer.

[47:45] Vi pratar om vad jag anser att man behöver kunna för att bli riktigt duktig på Facebook Ads. Jag lyfter bland annat fram vikten av att umgås och hitta forum där man kan bekanta sig med andra som jobbar på området.


__CONFIG_group_edit__{}__CONFIG_group_edit__
__CONFIG_local_colors__{"colors":{"ff9b5":"Link Water","348ee":"Royal Blue"},"gradients":{}}__CONFIG_local_colors__

GRATIS VIDEOTRÄNING:
"Hur du kan få 5, 10, 25 kunder varje dag med vår NYA annonsmetod"

Här är några av sakerna som jag kommer att avslöja under videon:

  • Generera billiga klick (0,5 -1,5 kr CPC) från Facebook/Instagram in till ditt ekosystem “på kran”
  • Omvandla 30-75% av dessa till nya prenumeranter (nyhetsbrevet)
  • Konvertera fler besökare och “leads” till nya kunder via Retargeting
  • Konvertera ännu fler till kunder via automatiska emailsserier
  • och mycket mer
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"55c7c":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"55c7c":{"val":"var(348ee)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"55c7c":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Klicka här för att få tillgång till videon gratis >>