Om du inte har börjat med Facebookannonsering ännu, så kanske du undrar om det är rätt tid att komma igång nu?
Är mitt företag redo för det?
Kommer jag ha råd med det?
Idag tar jag upp fyra saker som signalerar om du är “redo” för Facebookannonsering fullt ut. (Du behöver helst säga “ja” till alla fyra här nedan).
Fyra saker som signalerar om du är redo för Facebookannonsering
-
Du har en bra bild av din idealkund
Vem är din bästa kund? Vilka saker tynger dem just nu? Vad gör dem frustrerade just? Hopp och drömmar de har? Kan du föreställa dig hur han eller hon ser ut?
Eller tänk så här, om du skulle ta en fika med din idealkund hur skulle han eller hon se ut? Hur gammal, vilken stil har personen, vad värdesätter de mest, hur prioriterar de sitt arbete, hur prioriterar dem sin familj. Så nästa gång du skapar en Facebookannons eller gör ett emailutskick så tänker du: “hur skulle min idealkund som jag fikade med, tycka om det här jag tänka förmedla just nu?
Okej, efter att du har en bra bild av din kund så går vi vidare till nästa punkt.
-
Du har något att sälja
Jag har en regel: Annonsera inte om du inte har ett sätt för tjäna tillbaka dina pengar tillbaka nästan omedelbart.
Har du en produkt, kurs, coaching paket, dataprogram eller tjänst till salu?
Om du har något att sälja som innebär att du får in pengar på ditt konto, i så fall fortsätt …
-
Du har sålt detta på nätet tidigare
Om du aldrig har sålt din produkt innan och inte vet hur bra det kommer att fungera så kan det vara riskabelt att köpa annonsering till oprövade erbjudanden. Så har du inte sålt en enda kopia ännu, se till att göra det först. Kör en snabb kampanj till din e-postlista, fans eller via dina sociala medier kanaler först!
Tips: Se till att du installerar din Facebook pixel så fort som möjligt även om du inte har tänkt att annonsera nu direkt. Så den kan börja samla data om dina besökare och öppna upp Facebooks analysverktyg Facebook Analytics åt dig.
Men om du redan har sålt din produkt online, läs vidare …
-
Du har en önskan om mer försäljning
Denna fjärde punkt kanske låter lite dum, men jag har träffat en hel del företagare som inte klarar av att få för mycket försäljningar och nya kunder. Deras nuvarande organisation har inte tid eller plats för att leverera mycket mer.
Men om du får grönt ljus även på denna punkt så… Kan du gissa vad…
Du är verkligen redo för att annonsera på Facebook!
Grattis! Om du svarat “ja” på alla fyra av dessa fyra saker så är det dags sätta igång direkt!
Och om du tillhör dem som är redo för Facebookannonsering men som kanske också vill ha lite hjälp, eller ännu bättre ett system för att få reda på vad din målgrupp vill ha och hur du ringar in dem på Facebook skall du hålla utkik efter min helt nya onlinekurs som heter Facebook Ads Masterclass.
Den består av 8 moduler innehållande många steg-för-steg videor som visar det system jag använder när jag skapar lönsamma Facebookkampanjer. Jag skapade denna nya Masterclass från grunden eftersom jag ganska ofta får förslag om att konsultera eller ta hand om andra företagares Facebookkampanjer.
Men eftersom jag nu har fullt upp med att arbeta i denna kanalen så har jag inte möjligheten att hjälpa till med personlig coachning. Men på det här sättet kan jag hjälpa många fler.
Kom ihåg att det kan räcka med EN riktigt bra kampanj på Facebook för att förändra din verksamhet helt. Jag har sett det så många gånger. Alla dessa saker går att lära sig och det inte så svårt och tidskrävande som många tror, om man bara fokuserar och har någon som visar hur man ska göra.
Många tror att proffsen på Facebook Ads har en formel som ser till att 100% av alla kampanjer lyckas. Men så är inte fallet, inte för mig eller för några av de jag känner som jag anser är experter inom området. Men vi har processen (stegen i rätt ordning) som ger förutsättningar att väldigt snabbt ”vaska fram” den vinnande kampanjen.
Det är precis den som du får i mina videolektioner. Det är som om du satt bredvid mig vid skärmen när jag visar varje moment i processen.
Det är samma utbildning som jag själv önskade att jag kunde fått när jag ville lära mig allt om Facebook Ads. Dessa här saker kommer du inte att få lära dig på någon högskola.
Notering:
Oftast måste det ha forskats på saker för att den ska få en plats i läroplanen. Att forska på ett område som är så föränderligt är nästan omöjligt. Det är även därför som det passar så bra att hålla utbildningen digital för då är det mycket lättare att uppdatera kursen allt eftersom nya versioner av Facebooks plattform lanseras.
Är du företagare så kommer knappt några konsulter att känna till din verksamhet bättre än du, vilket innebär att det är väldigt bra om du kan lära dig detta själv. Eller om du arbetar på ett företag med marknadsföring så kan du komma att bli en av de mest värdefulla på personerna på företaget – eftersom du kan få folk i ”butiken” per automatik med en säljkanal som Facebook.
Vi hörs snart
Jonas