Många stora företag därute betalar stora summor för tjänster som övervakar deras företags “rykte” och de senaste utläggen och de bloggar där företaget nämns runt om på Internet.
Resten av oss behöver något som är billigare – eller ännu bättre gratis för att göra samma jobb!
Vi har nu skapat en lista med 12 stycken verktyg som är helt gratis att använda.
Dessa verktyg kan du använda för att undersöka nya heta trender inom din marknad, hålla koll på ditt företags “rykte” online men också för att spionera på dina konkurrenter!
Senaste Nytt:
Här har du några tjänster där du direkt kan se vilka nyheter som är populära just nu. Om du tex. skall skapa en produkt eller skriva artiklar etc. och har några olika ämnen att välja på så kan du nu se vilka av dina ämnen som är “hetast” på:
www.Digg.com
www.Reddit.com
På webbplatser som Digg och Reddit kan du söka på postade ämnen eller artiklar som matchar ditt företagsnamn (för att se vad som skrivs om företaget), din konkurrents företagsnamn eller din bransch (för att hänga med i trenderna). Du kan enkelt prenumerera på dessa resultat via deras RSS flöde. På så sätt kommer du att få reda på varje gång någon artikel på dessa stora webbplatser nämner ditt företag eller din största rival 🙂
Här är en svensk motsvarighet till Digg som heter Pusha:
Nyheter från ‘Social Media’ webbplatser
När en väl populära nyheter hamnar i det stora mediaflödet så har nyheten troligtvis redan cirkulerat i flera dagar i bloggvärlden. Detta kan du dra nytta utav och använda positiva utalanden eller hinna ‘släcka’ negativa rykten genom att spåra ‘sociala media’ på Internet.
www.Technorati.com
Technorati är en av de bästa verktygen du kan använda för att spåra webbplatser där ‘social media’ sprids. Anpassade RSS flöden låter dig få ögonblickliga uppdateringar på de bloggar som nämner ditt företagsnamn.
Bokmärken:
Kom du ihåg när dina kunder eller besökare la till din webbplats bland sina bokmärken i Internet Explorer och du aldrig fick reda på det? Tack vare tjänster som del.icio.us så lägger allt fler användare ut sina bokmärken Online. RSS flöden gör det sedan enkelt att spåra när någon lägger till bokmärken som nämner något om ditt företag eller webbplats.