• Home
  • Blog
  • Ca 96 % av webbtrafiken konverteras aldrig… fram till idag!

Ca 96 % av webbtrafiken konverteras aldrig… fram till idag!

0 comments

Visste du att konverteringen (besökare till kunder) i genomsnitt är ca 2% för de flesta e-handlare?

Jag talade med en kund idag som konverterar hela 4% av trafiken till försäljning.

Jag förklarade att jag var imponerad av den höga konverteringen, samtidigt som jag frågade om han skulle sälja mer om han kunde kommunicera med de 96% som inte handlade vid första besöket.

En teknik som jag alltid har förespråkat är att driva trafiken till en landningssida som fokuserar på att fånga upp namn och e-post och på så sätt kommunicera längre och öka konverteringen.

Ett problem med den typen av landningssidor är att Google inte gillar dem och att de inte blir godkända om du använder Google Adwords och i viss mån Facebook.

Det man kan göra idag är att använda Retargeting (återannonsering).

Om du skulle använda Retargeting för din webbplats så skulle alla som besöker din webbplats (oavsett trafikkälla) bli ”taggade” med en cookie och när de sedan går ut på Webtraffics annonsnätverk (vilket 86% av svenskar gör varje månad) så får de se en påminnande annons om ditt erbjudande som endast visas för de som besökt din webbplats.

En annan häftig effekt är att dina besökare uppfattar dig som en större spelare än du kanske är när de ser ditt erbjudande (och varumärke) på flera välkända webbplatser som tex. Aftonbladet, Expressen, Svd, idg mfl. När de vandrar runt på webbplatserna i nätverket.

Tror du att det hjälper till att skapa trovärdighet och förbättrar konverteringen?

Det gör det. Utan tvekan.

De flesta tror också att det är dyrt och komplicerat att synas på Sveriges premiumwebbplatser på detta sätt.

Priset för Retargeting baseras på den totala trafiken till din webbplats. Så har du t.ex. 10 000 besökare/månad till din e-butik så behöver du 100 000 Retargeting visningar för att ”fånga upp” din trafik och föra dem tillbaka till webbplatsen igen (man visar max annonsen 10 gånger per besökare under en veckas tid).

Så för detta exempel skulle det kosta ca 2500 kr/månad och för 10 000 kr så skulle visningarna räcka i ca 4 månader.

Har du mindre trafik än 10 000 besökare/månad så varar dina Retargeting visningar längre och vice versa.

Detta är en hemlighet för de flesta att man kan synas med sina annonser på Sveriges mest välkända webbplatser för de pengarna som jag har i exemplet samtidigt som man förbättrar sin konvertering och får ut mer av sin nuvarande marknadsföring.

Är det svårt att komma igång?

Nej, du behöver bara installera en rad kod på din webbplats (tar ca 10 sekunder) och skapa en bannerannons i 7 olika storlekar (för att passa webbplatserna i annonsnätverket). 2-3 dagar senare visas dina annonser på nätverket men endast för de personer som visat intresse för dina produkter och tjänster.

Tycker du att Retargeting verkar intressant?

Gör i så fall följande:

1). Läs min senaste artikel på Företagande.se (om just Retargeting):

http://www.foretagande.se/displayannonsering-ca-96-av-webbtrafiken-konverteras-aldrig-fram-till-idag/

2). Kontakta mig med frågor om hur du kan komma igång

Email: jonas.carlstrom at webtraffic.se | Tel: 0702-351151

 

About the Author

Follow me

Jonas publicerar svenskt videomaterial och nyhetsbrev inom ämnet Trafik & Konvertering på nätet som han bl.a. ger bort gratis på sina webbplatser. Han hjälper både nybörjare och småföretagare att snabbt komma igång att driva trafik och öka försäljningen på Internet. Jonas vägleder även mer rutinerade marknadsförare att ta sin verksamhet till nästa nivå. Jonas har också skapat flera utbildningar inom Internetmarknadsföring. Du hittar länk till den överst i menyn.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
0 Shares
Share
Share
Tweet