Det här är ett riktigt spännande område och händer mycket där just nu. Tanken med den här artikeln är att introducera dig till Facebook Analytics och visa varför jag tror att du kommer att tycka detta analysverktyget är väldigt användbart.
Vad är Facebook Analytics?
Facebook har lanserat ett nytt analyspaket och är deras första möjlighet att börja konkurrera med Google Analytics. Facebooks mål är att marknadsförare skall vända sig hit för att göra sin marknadsanalys och en av deras stora argument är att deras data baserar sig på deras senaste pixel.
Varför är detta intressant för marknadsförare?
Det här något som vi marknadsförare behöver hålla koll på de närmaste månaderna om du vill fördjupa dig om hur din marknadsföring på nätet fungerar.
Så om du helt förlitar dig på Google Analytics idag och spenderar pengar på Facebook så är detta verkligen något för dig kika närmare på.
Men även om du inte spenderar några pengar på Facebook annonsering just nu men har en Facebook pixel installerad så kommer du kunna få värdefull data om trafiken på din webbplats med Facebook Analytics.
Fram tills nu så använder de flesta av oss Google Analytics (GA) inklusive mig själv. Men som de flesta vet så är ett problem med Google Analytics hur man inte kan presentera all data. Även om du använder UTM –taggning för att få en bättre bild av trafiken till din webbplats så hamnar ändå en stor del i den svarta lådan ”direkt trafik”.

Så det som Facebook har frågat sig är varför ”Google skall äga analysmarknaden”. Men en stor anledning till denna dominans det beror såklart på att Google Analytics var först ut och verktyget är gratis.
Skillanden mellan deras verktyg är att Facebook använder personbaserad spårning istället för pixel- och cache baserad som Google Analytics använder.
[bctt tweet=”Facebook har personbaserad spårning istället för pixel- och cache som Google Analytics använder. #facebook #analytics” username=”jonascarlstrom”]
Det är det här som jag personligen är framtiden när det gäller spårning inte minst när vi hoppar mellan dator, mobilen, appar mm fram till ett köp.
Det är detta som är det mest spännande med att använda Facebook Analytics anser jag.
Facebook har fördelen att de flesta nästan alltid är inloggade på någon av Facebooks applikationer och att de kan spåra aktiviteten dina besökare gör över flera olika plattformar (trafikkällor) fram till ett köp (konvertering).
De har utvecklat en nya Instrumentpanel för analys som kan ses som en förlängning av deras avancerade rapporter som du hittar på ditt annonskonto på Facebook idag.
Du har visserligen kunnat se vilka målgrupper (kön, ålder och geografi mm) som konverterar bäst via rapporterna, men nu får du en mer visuell och snabbare överblick över datan.
Facebooks tanke med detta nya analyspaket är att det skall hämta ut data och göra det mer överskådligt och plocka fram det mest intressanta via ’events’ (händelser) som skett med Facebooks pixeln.
Du kan få till Facebook Analytics på analytics.facebook.com eller direkt ifrån Ads Manager när du klickar på fliken ”Mäta och rapportera”.
Men innan jag går in djupare på den nya instrumentpanelen så vill jag ge dig bästa möjliga förutsättningar för att få så bra data som möjligt. Nästa avsnitt är ganska kort men det är lite mer tekniskt (skulle du inte förstå allt så kommer din webbutvecklare att göra det).
Du kan sedan en tid tillbaka kunnat se analysdata ifrån dina Facebooksidor med det jag talar om nu är data från händelser som Facebook pixeln har registrerat.
Vad behöver jag ha på plats först för att få ut maximalt av Facebook Analytics?
Det första behöver göra är att undersöka att dina events (standardhändelser) är taggade på rätt sätt på din webbplats.
Standardhändelsen för din pixel är ’pageviews’ (sidvisningar). Så inställningen som du behöver göra om du vill få ut mesta möjliga är att markera de viktiga händelserna som din webbplats vill mäta.
Det kan t.ex. vara att fylla i ett kontaktformulär (lead), lagt något i varukorgen (add to cart) eller genomfört ett köp (purchase).
Om du annonserar på Facebook idag så har du troligtvis redan dessa saker på plats (eftersom det är du spårar dina försäljningar där).
För vissa ehandelsplattformar räcker det med att du uppger din pixels ID så placeras dina events ut på rätt sätt (i kundvagnen, efter avslutat köp etc.). Så här ser det t.ex ut för Shopify.
Använder du WordPress eller andra plattformar som WooCommerce så finns det flera plugins som hjälper dig. Här är en lista på några olika WP plugins, välj några av dem som hanterar ”Standard events”.
I min FB kurs FB Ads Masterclass går jag även igenom hur du placerar dessa standard events på rätt steg-för-steg på skärmen med Google Tag Manager.
Eller så ber du din webbutvecklare att lösa det åt dig så snabbt som möjligt.
När detta tekniska är avklarat, så kan vi börja med det roliga…
När du öppnar Facebook Analytics så ser du en överblick över alla dina applikationer som du har skapat på Facebook. Som tex. Facebooksidor, appar för olika verktyg och det vi är ute efter nu din Facebook Pixel.
Så här ser det ut för mig:
Väl inloggad så får du en fin visuell översikt av vad som händer på din webbplats där din pixel är installerad. Det kan se ut så här som standard, men du kan ändra utseende och vad du vill skall visas och i vilken ordning.
Det är nu vi kan börja mappa upp vårt säljsystem. Detta kallas för ”funnels” eller Kanaler på svenska i Facebook Analytics.
Det är där som du kan du se antal sidvisningar den senaste månaden och hur många av dem som lagt något i varukorgen och hur många som har handlat utav dig.
Om du t.ex. är en e-handel och har dina standardhändelser (som jag talade om tidigare) så kan du välja att skapa en kanal.
Här nedan kan du se hur jag kan lägga till standardhändelserna som steg till min kanal:
När du sedan ställt i de standardhändelser (events) som du kan välja mellan (klickar på den lilla pilen till vänster om ”Redigera”). Så skapas din Kanal.
En annan riktig spännande sak är att du får denna data även om du inte har några Facebookkampanjer igång.
Vilket också innebär att du kan se ditt säljsystem (stegen fram till köp) och din konvertering i de olika stegen redan innan du börjar annonsera på Facebook (så länge du har placerat din Facebook pixel på din webbplats).
Här är några andra trevliga insikter som du får av Facebook när du börjar få en del data (trafik och konverteringar) till din webbplats. I det här exemplet nämner Facebook olika segment som du kan öka eller minska din budget/bud till för att optimera dina kampanjer mm
När du har hittat vinnande segment som Facebook tipsat om eller bygger dina egna (se bild nedan) så är det sedan superenkelt att skapa ett ny anpassad målgrupp som du sedan kan annonsera till utifrån dessa segment.
Det här var en quicksstart med syftet att få dig intresserad av att lära dig mer om Facebook Analytics.
En sak till, vissa av funktionerna är i beta version vilket innebär att vissa saker känns lite fyrkantiga men du kommer att se många förbättringar i samma rasande som Facebook har när det gäller att lansera nya funktioner. Det här är något som de satsar mycket resurser takt på och jag tycker redan att de har kommit väldigt långt bara med de första versionerna av analyspaketet.
Kommentera gärna och berätta om hur och om du använder Facebook Analytics?
P.S. Är du sugen på mer Facebooktips? I så fall rekommenderar jag min inspelning av webbseminariet ”6 regler för att INTE misslyckas med Facebook Ads” (det är 100% gratis att lyssna till)