Jag har fått frågan av flera av läsarna på nyhetsbrevet: “Jonas, vad gör du nuförtiden på dagarna?”
Jo, jag jobbar idag framför allt med att hjälpa olika annonsörer, e-handlare och företag att nå sina målgrupp på några av Sveriges största webbplatser.
Vissa av kunderna jag jobbar med räknar med att få in 30-50% av hela sin årsförsäljning under julhandeln. Så nu är det bråda dagar och många kampanjer som skall gå live.
Jag håller även på med en hel del kreativa kampanjer där man exempelvis kan styra så att annonserna bara visas på ställen i Sverige där det snöar.
Hur funkar det?
Jo, exempelvis så kommer en av våra kunder att i stort sett “ge bort” pulkor för alla som handlar över 100 kr i webbshoppen.
När personer i deras målgrupp besöker webbplatser i vårt annonsnätverk (ex. Aftonbladet, IDG, Blocket, Hitta, Tv.nu etc) så känner systemet av vart i Sverige surfaren befinner sig och jämför det mot vädersajten klart.se.
Snöar det då i Stockholm så kommer de att se annonser med erbjudande om pulka eller liknande.
Jag håller även på med mobila kampanjer – där man som annonsör verkligen kan sticka ut (ensam annonsör på mobilskärmen) jämfört med getingboet av annonsörer på webben som alla slåss om samma julhandlare.
Om man inte redan har en mobilanpassad webbplates eller m-handel (mobil e-handel) så skapar vi enklare landningssidor för att generera leads eller så driver vi dem till Facebook eller en karta som visar vart de hittar den närmaste butiken.
(Om du tar fram din smartphone och går till m.webtraffic.se – så kan du se lite exempel på olika format och koncept man kan köra).
En annan sak jag håller på att färdigställa är en ny kurs som visar hur man kan hitta nya kunder och sälja mer via webbseminarier.
Visste du att du inte behöver vara med på video eller ens vara live för den delen för att dra nytta av detta medium?
Visste du att de flesta webbseminarium (som utförs på rätt sätt) har en konvertering till köp +10%!
Mer om detta inom kort.
Jag avslutar med en samling av viktiga länkar som jag lagt märke till den sista tiden – som jag tror att även du kan ha nytta utav:
Välj bland 100 smarta verktyg för att “få mer gjort” http://t.co/RlfHkHFB
“Infografik om hur vi svenskar använder Internet” http://t.co/ryfvou5s
Mobilens roll i mediamixen? – Se studien i reklameffekt här (på svenska) http://t.co/3PxA8GWn