Press enter to see results or esc to cancel.

Fördelarna med Facebook Messenger som de flesta marknadsförare & företag missar

(bild från lanseringen av chattrobotar på Facebook Messenger)

Har du också allt svårare att nå fram till dina nuvarande och till nya kunder?

Genomsnittet för hur många som öppnar dina email är ca 20% vilket innebär att ca 80% ignorerar dig. Av de personer som faktiskt öppnar dina email så är genomsnittet som klickar vidare till din webbplats 3-4 %!

Det är nu som jag direkt vill visa dig kraften med en chattrobot som t.ex. Facebooks Messenger.

Skulle du bli mer nyfiken på detta om jag visade dig att du skulle kunna får öppningsfrekvenser på nästa 98% och klickfrekvens (andel som klickar) på +40-75 %!

Här till höger är en skärmbild för en av mina Messenger kampanjer.

Vilken skillnad skulle det göra för din verksamhet om du nådde fram till dina kunder så här?

 

Facebook Messenger och chattrobotar får massor med uppmärksamhet just nu och det är för att många tror att det är dit framtidens marknadsföring går med stormsteg. Vi kan läsa om denna utvecklingen överallt på nätet.

Här kan vi se intresset för ”chat bots” på Google Trends:

Första toppen i det här diagrammet är vid den tidpunkt då Facebook tillkännagav att öppna plattformen för chattrobotar (chatbots) och det har varit en stadig ökning av trenden (intresset) sedan dess.

Facebook bestämde sig då för att leverera en automatiserad vägledning för e-handlare, kundsupport och interaktiva upplevelser via chatt robots.

I den här artikeln skall jag förklara flera fördelar du som företagare och marknadsförare kan få om du kommer igång med marknadsföring via Messenger innan dina konkurrenter. Men det gäller att göra det på rätt sätt annars riskerar du att göra folk irriterade.

Men först vad är en ‘bot’ eller en Chattrobot?

Här är en definition som jag brukar använda för att förklara det här: ”En bot är ett program som kommunicerar med människor via meddelandeappar” eller ‘bot” är ett allmänt ord som används för att beskriva en programvara som automatiserar en uppgift.

Här är några exempel på chatt robotar i Messenger:

Tips: Vill du testa en Chatt robot för att uppleva det så kan du prova Expressens Sport chattrobot här.

Varför skall du bry dig om chattrobotar?

Du kanske inte använder email idag för att kommunicera med dina potentiella kunder men då kanske resten av punkterna i den här artikeln kan få dig att bli lite mer intresserad av chattrobotar.

Mark Zuckerberg vill knyta fler företag till kunderna. Han sa – “Vi tycker att du borde kunna skicka meddelande till ett företag som om du skickade till en vän.”

Det kan göra med Messenger idag.

Hur pratar du med dina vänner online?

Tänk så här, hur talar du online med dina vänner och kollegor mest idag?
Jag antar att du kanske använder Messenger, Slack eller Skype etc när du vill ha ett snabbt svar?

Om inte, så använder väldigt många andra Messenger idag. Visste du att+ 1,2 miljarder använder Facebook Messenger varje månad!

Folk älskar att använda Messenger jämfört med email. Så varför inte använda Messenger (som de gillar) att kommunicera med istället för email (som många ogillar)?

Med andra ord flertalet av dina potentiella kunder hänger på Messenger även om inte du gör det. Inte bara det, de hänger där väldigt länge också.

Här nedan kan du se tiden vi spenderar när vi använder meddelandeappar jämfört med att skriva email:

 

Svenskarna och internet 2017 (soi2017.se) kom nyligen ut med sin årliga studie av svenska folkets internetvanor.

När det kommer till Messenger och meddelandeappar så skriver SOI följande:

”Den absolut vanligaste aktiviteten bland Facebookanvändare i alla åldrar upp till 65 år är att använda Facebooks meddelandetjänst Messenger. Allra vanligast är det bland 16–25 åringarna där 95 procent använder Messenger. Minst vanligt är det bland de äldsta, de som är över 75 år, men det är ändå 40 procent i den gruppen som använder Messenger.”

Läste du att 95% av 16-25 åringar använder Facebook Messenger?

Det är därför som jag fokuserar på Facebook Messenger i dagsläget.

Här nedan är en sammanfattning från en annan studie som gjordes för att få reda på vad vi vill ha från företag när det gäller stöd och tillgänglighet:

  • 51% vill att ett företag ska vara tillgängligt 24/7.
  • 45,8% föredrar meddelanden/chatt över e-post när de skall kontakta företag.
  • 49,4% föredrar meddelanden/chatt över telefon för att kontakta företag.

Låt oss se hur chattrobotar står sig i dessa fakta.

  • Chattrobotar tillåter företag att vara tillgängliga 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
  • Chattrobotar skickar meddelanden via facebook messenger, kik, slack etc.
  • Chattrobotar tillåter konsumenterna att ha en direktkontakt utan att hantera telefonsamtal eller vänta på svar via email.

 

Konkurrensfördelar för de företag som kommer igång snabbt.

Du har nu en chans att ta vara på denna möjlighet nu innan marknaden blir mättad och dina konkurrenter når dina kunder via den här kanalen innan dig.

Du kan bygga bot utan att skriva en rad kod 

Chatrobotar är relativt enkla att bygga idag lyckas. Om du tror att du måste hacka dagar eller veckor för att skapa en chatbot, så har du fel.

Du behöver inte kunna programmera eller anlita ett team av utvecklare. Du kan använda dig av färdiga chattplattformar som erbjuder olika funktioner och kopplar ihop med Facebook Messenger eller liknande.

Här nedan kan du se hur det ser ut när jag bygger min chattrobot utan att ha en susning om programmering:

Utbilda och annonsera till dina kunder via bots fungerar bra

När jag syftar på marknadsföring med Messenger så menar jag inte spam.

Det här är ett enklare sätt för dina potentiella kunder att få pedagogiska meddelanden från dig. Bots är ett bra medium att undervisa på ett roligt och engagerande sätt (Om det görs på rätt sätt).

Allra bäst fungerar annonsering till en chattrobot om du använder Retargeting. Dvs du visar bara annonser för personer som har kommit lite längre i köpprocessen (din säljtratt) eller som har hört talas om dig innan (åtminstone besökt din webbplats).

 

Kommunicera med dina potentiella kunder direkt

  • När du kan kommunicera med dem direkt de utför ”mikro–actions” så blir det mer personligt.
  • Det påminner mer om ett vanligt samtal där de får svar direkt (och inte 5 timmar senare)
  • När de visar intresse så får de svar mycket snabbare och inte om 5 timmar när de kanske redan har svalnat.

TIPS: Autosvar räknar inte Facebook som ett “riktigt svar” och tar inte hänsyn till det när de visar sidans svarsfrekvens. Men med en chattrobot får du det tillgodoräknat!

Vilka av dessa två sidor hade du helst kontaktat (om vi ser till svarsfrekvensen)?

 

Du kan skapa automatisk uppföljning 

  • Du kan skapa sekvenser (serie med schemalagda meddelanden) på liknande sätt som med email.
  • OBS: Du kan inte skriva på samma sätt som du gör med email på Messenger. Man får använda en annan typ av copywriting för att det skall fungera bra.

 

Japp, du kan även spåra och segmentera dina kunder via Messenger

  • Du kan identifiera dina kunder på några få klick med Facebook Messenger på mindre än en minut.
  • Den informationen får du inte så snabbt och enkelt med e-post eller sociala medier.
  • Marketing Automation finns redan att plugga in sig på.

Här nedan kan du sett ett exempel på en enkel segmentering. Beroende på vad de klickar här på så får de olika typer av meddelanden (content) som uppföljning av min chattrobot.

 

Marknadsföring på Messenger för företagare är fortfarande nyhetens behag och folk är nyfikna, det var likadant med email en gång i tiden.

Så passa på nu medan det fortfarande är nytt och spännande för dina potentiella kunder.

HANDLINGSPLAN:

  1. Bestäm dig/er för att flytta upp Messenger på prioritetslistan över saker som ni skall fokusera på den närmsta tiden.
  2. Fundera på vilket värde (tjänst/innehåll) ni skulle kunna erbjuda via en chattrobot.
  3. Skulle ni kunna använda den för att segmentera och kvalificera potentiella kunder och ge dem bättre service?

Med det sagt så skall du inte överge email, bara se detta som en extra kanal som du kan kommunicera med dina kunder väldigt effektivt.

Om du är marknadsförare eller entreprenör så kan du inte ignorera chattrobotar år 2018. Med dessa skyhöga öppningsfrekvenser och CTR:er så är det svårt att blunda för om man väl har sett det.

Du har en chans att ta position på denna möjlighet innan marknaden blir mättad och innan dina konkurrenter blir medvetna fördelarna. År 2003 var folk osäkra på om e-post skulle bli populärt eller inte.

Jag avslutar detta med att säga att jag aldrig har upplevt en plattform med sådan möjlighet att ta igenom bruset och leverera ditt budskap rakt i deras händer med en öppningsgrad på 99%!”

Eftersom jag har fått många frågor om hur man marknadsför sig effektivt med Facebook Messenger från mina läsare på nyhetsbrevet och i mitt nätverk, så kommer jag att köra en gratis workshop (webbseminarium) i början på november.

Redan nu kan du föreslå vilka saker du vill att jag visar under denna utbildning.  Skriv din fråga som en kommentar nedan eller kontakta mig direkt med din fråga om Messenger här (på Messenger)

Hälsningar

Jonas

P.S. Om du gillade artikeln så hade jag blivit superglad om du ville hjälpa till att dela den.

Kommentarer

4 Comments

Maria Andersson

Vill veta mer om detta????
Skicka gärna info till min mail

Jonas Carlström

Hej Maria, kul att höra!
om du är med på mitt nyhetsbrev (laddat ner checklistan) så får du ett meddelande om när mitt webbseminarium om Facebook Messenger startar. Så är det bara att anmäla sig dit.

Mvh Jonas

Anna

Tack för en bra artikel!

Cajsa Malmström

Suveränt. TACK!


Lämna en kommentar

157 Shares
Share128
Share26
Tweet
Pin3
Email