Hur du når din målgrupp på Sveriges största webbplatser

 

Du vet säkert att satsningen på Internet till stor del avgörs av din förmåga att:

1)    Skapa trafik till ditt erbjudande

2)    Konvertera besökarna till kunder.

Kan du skapa trafik och sedan omvandla trafiken till kunder (inkomster) till ett högre värde än din investering så kommer du med största sannolikhet att lyckas.

Det finns många sätt att skapa trafik på Internet men det största problemet för de flesta är att få trafiken kontinuerligt och med bra kvalitet.

Flera av de företag jag konsulterat med Google Adwords eller sökmotoroptimering var nöjda med kostnaden per omvandling för nya kunder.

Problemen uppstår när de vill få företaget att växa till nya höjder. Eftersom att de inte direkt kan påverka sökvolymen för branschens vanligaste sökord.

Jag vet många som har satt en Adwords budget till 1000 kr/dag men de når bara upp till 250 kr/dag trots att de har optimerade kampanjer och ett stort urval av lönsamma sökord.

Handlar de också sökordsoptimering på dessa sökord så ökar trafiken ytterligare. Men inom väldigt konkurrensutsatta marknader så kan det bli dyrt och ta lång tid att ”maximera” sökvolymen i marknaden.

Jag ser väldigt många e-handlare och företag som omvandlar sökordstrafiken väldigt bra, men det finns helt enkelt inte tillräckligt med trafik att köpa för att skapa ordentlig tillväxt i företaget.

Med andra ord, de når de flesta som aktivt letar efter deras produkter och tjänster och tar den ”lågt hängande frukten” i marknaden.

Så hur kan vi nå den breda massan som INTE aktivt letar – men som är i din målgrupp?

Det första vi behöver göra är fundera på vilken målgrupp du riktar dig till?

Riktar du dig lokalt eller över hela Sverige?

Nästa sak är att se till att du har ett attraktivt erbjudande i din annons.

Ett erbjudande som svarar på frågan som besökaren ställer sig: ”Detta var riktat till mig, men varför skall jag agera just idag?”

(Jag kommer i senare blogginlägg ge dig mina bästa tips för hur du skapar riktigt bra erbjudanden.)

När du känner till din målgrupp och har ett starkt erbjudande då är det dags att skapa en testkampanj för att driva trafik och hela tiden optimera kampanjen och testa olika element på din webbplats för att öka konverteringen (från besökare till nya kunder).

(Du kommer att få många fler tips om hur du också ökar konverteringen på din webbplats i kommande blogginlägg)

Okej, men hur kan du nå alla de som också kunde dra nytta av din produkt men som inte ”känner till den” ännu?

Som sagt det finns många alternativ för att slå på den ”stora kranen” med trafik och nå alla de äpplen som finns högre upp i trädet.

  • Du kan annonsera på TV
  • Du kan annonsera på radio
  • Du kan annonsera på enstaka webbplatser med mycket trafik

Men vad brukar vara det största problemet med dessa medier?

De kräver ofta en väldigt stor investering och det går inte att optimera under kampanjens gång.

Det är nu jag kommer att avslöja företaget jag valde (som en fortsättning från mitt förra blogginlägg om hur jag gått mot nya utmaningar inom Internetmarknadsföring)

Dvs. jag jobbar numera åt Webtraffic (så att det inte råder några missförstånd om det).

 

Man kan helt enkelt marknadsföra till dem som har kommit längre i köpprocessen med ett mer riktad budskap.

Jag har alltid i alla år förklarat vikten av att ”fånga upp” dina besökare som besöker din webbplats, med t.ex. ett nyhetsbrev eller landningssida för att inte gå miste om alla de besökare som inte handlar första gången de besöker din webbplats (vilket är ca 95-98% för normal e-butik).

Men med hjälp av Retargeting så kan man ”fånga upp” dem igen även om man inte har ett email formulär på plats.

En sak till som Webtraffics annonsörer verkligen gillar är de vet att de alltid hamnar på ”premium” webbplatser eftersom Webtraffic använder en öppen sajtlista. Det innebär att du alltid vet vilka webbplatser som dina annonser kan visas på (du kan även välja bort webbplatser eller välja dina egna favoriter).

På så sätt riskerar inte kunden att deras varumärke hamnar på webbplatser som de absolut inte skulle vilja bli förknippade med eller har någon kontroll över.

Men när deras annonser syns på t.ex. Aftonbladet, Expressen, MIX Megapol eller vart än deras besökare befinner sig i annonsnätverket så ser de annonsen och tänker ”de annonserar även på denna webbplatsen!” då måste det finnas lite substans bakom detta företag vilket i sin tur ökar trovärdigheten och antalet försäljningar. När det i själva verket är annonsen ”som följer efter” när deras besökare surfar runt på annonsnätverket.

Sedan finns det också något som heter Dynamisk Retargeting där man använder annonser som ändrar innehåll beroende på vilken produkt man har kikat på.

Det är ett riktigt smart sätt för hur du kan använda dina annonspengar.

Här kan du se ett exempel på hur Dynamisk Retargeting fungerar.

Du kan exempelvis (i skrivande stund) besöka Heppo.se (som säljer skor på nätet) och t.ex klicka på ’Kängor’ och sedan väljer ’Man’ och sedan klickar på en skomodell som du gillar.

Därefter kan du t.ex. besöka Birthday.se (som också ingår i Webtraffics nätverk) då kommer du troligtvis se en annons från Heppo på den sidan (liknande bilden ovan).

Beroende på hur många produkter och bilder som Heppo har valt att ha med i sina annonser och vilken produkt du klickat på så kommer även att bilden på din valda produkt ihop med priset att visas i din annons.

Snacka om relevans!

40 Siter på KIA (index)topp 100

 

Hitta din målgrupp med Målgruppskanaler

 

Med målgruppsstyrning kan du välja att rikta in dig mot 70 % kvinnor, män, ungdom eller en skräddarsydd målgrupp på sajt och/eller kategorinivå.

Du kan också välja geografisk styrning för att rikta in dig på specifika städer och områden. Med tidsstyrning så kan du också välja att endast visa dina annonser de tider som du vet att din målgrupp är som köpstarkast.

Så om du t.ex. har en butik i Göteborg som säljer handväskor främst till kvinnor så skulle du kunna se till att dina annonser endast visades i Göteborg för kvinnor.

Har du också en e-butik så skulle du kunna använda dynamisk retargeting och visa relevanta annonser (som de ser när de besöker någon av webbplatserna som ingår i annonsnätverket) för de handväskor som dina besökare har varit inne och kikat på för att påminna dem om ditt erbjudande.

Man kan även styra sin annonsering efter beteende (Audience Targeting). Det betyder att man ställer olika kriterier för sin målgrupp. T.ex. om du har varit inne och läst ett par sportartiklar på Aftonbladet Sport om fotboll och även besökt någon de andra sportsajterna sidor om fotboll minst tre gånger den senaste veckan så kan man dra slutsatsen att du är fotbollsintresserad eller vad man nu väljer för kriterier.

IP-Styrning är för dig som vill nå företag på Internet med ditt erbjudande. Många av besökarna i annonsnätverket surfar från sina arbetsplatser. Med hjälp av teknik identifierar Webtraffic företaget och vart besökaren surfar från och matchar det mot en databas av företagsinformation.

Genom att lägga på detta lager med information kan du styra din kampanj mot bransch, antal anställda, omsättning, ort etc.

Nå fram med ditt erbjudande till svenskarnas mobiltelefoner

Webtraffic har även Sveriges största mobila räckvidd och når fler än 700 000 unika användare varje vecka. Exempel på webbplatser som ingår i nätverket är tv.nu, aftonbladet och SVD.

Annonsformat

Image credit: Webtraffic AB

Här är annonsformat som behövs för att passa webbplatserna i nätverket.

Om du inte har färdiga annonser i dessa format eller inte vill koppla in en reklambyrå för den tjänsten så kan Webtraffic hjälpa dig med det för ca 5000 kr och har du egna bilder så är priset endast runt 2500 kr.

Det tar bara några dagar från order till att dina annonser kan visas på några av Sveriges främsta webbplatser.

En sak till, du behöver inte heller oroa dig för att dina landningssidor inte skall bli godkända (som med Google Adwords eller Facebook) så länge du marknadsför produkter och tjänster som är tillåtna i största allmänhet.

Då syftar jag t.ex. på landningssidor som i stort sett enbart innehåller ett kontaktformulär för att bygga din kontaktlista.

Nu hoppas jag att du har en bättre bild av vad jag jobbar med och hur Webtraffics tjänster fungerar.

 

GRATIS VIDEOTRÄNING:
Hur vi kan få 5X mer trafik & omvandla den till nya kunder - varje månad på autopilot.

Här är några av sakerna som jag kommer att avslöja under videon:

  • Hu vi kan lägga till +100 kvalificerade leads eller e-post prenumeranter per dag
  • Skapa billigare trafik än våra konkurrenter - och ofta sänka annonskostnaderna med upp till 400%
  • Bygga e-postlista med annonser på sociala medier billigare och snabbare än någonsin
  • Konvertera leads till betalande kunder  autopilot
  • Hur vi kan hjälpa dig att få detta på plats snabbt & smidigt