Misstaget som de flesta gör är att de "säljer för tidigt" på Facebook och Instagram.
Här kan du se hela videon:
Om du driver försäljningskampanjer mot en “kall” trafik så blir det sällan bra. Med kall så menar jag till personer som aldrig har hört talas om dina produkter eller tjänster innan.
Den enkla anledningen till att de inte plockar fram kreditkortet och handlar är att de inte känner, gillar eller litar på dig tillräckligt mycket ännu.
Skulle du handla från en främling som hoppar fram på gatan som vill sälja något?
Till skillnad från Google så är Facebook ett “content nätverk” och är främst där för att konsumera innehåll.
Det är bl.a. av den anledningen som Facebook fungerar väldigt bra om man har innehåll som din målgrupp är intresserad och med hjälp av det genererar leads effektivt istället. Här kan du se hög CTR (klickfrekvens) som i sin tur innebär låga kostnader per klick men ännu viktigare låga kostnader per ny prenumerant på ditt nyhetsbrev.
Sådant resultat får man när man driver trafik till intressant innehåll jämfört med att enbart visa produktannonser och hoppas på ett köp direkt.
På bilden ovan så är kostnaden per lead (ny prenumerant på nyhetsbrevet) på ca 3 kr vilket många annonsörer har som kostnad per klick!
I de här exemplet så använder vi Facebook främst för att bygga upp en tillgång samtidigt som att vi har en "maskin" på plats som hela tiden kommunicerar med nya potentiella kunder i din målgrupp mycket billigare jämfört med många andra.
Här är några exempel på innehåll som du kan skapa:
Här i tabellen så har jag graderat dem efter hur jag upplever effekten i relation till hur lång tid och hur stor konkurrens det är generellt.
Här nedan är lite exempel på det innehåll som jag syftar till i tabellen ovan.
Hoppas att du gillade exemplen för innehåll och att du också kommer att prova driva trafik till bra innehåll på Facebook och Instagram.
En sak till...
När jag talar med företagare som vi ha hjälp med att få mer trafik och försäljningar till så webbplats så kommer vi ofta fram till följande.
"Vi har inget pålitligt system på plats för att regelbundet få in nya leads eller försäljningar. Om vi skall skala upp till de mål vi har, så kan vi inte bara öka antalet arbetstimmar för att jaga in fler kunder (tex. gå på mässor, hitta nya samarbeten, posta mer innehåll i våra sociala kanaler)"
Allt för många tror att framgången med Facebook marknadsföring enbart avgörs i ditt Ads Manager.
Det är minst lika viktigt vad som händer innan (t.ex. vad du har skapat för erbjudande eller innehåll som de attraheras av) och vad som händer efter att de har blivit ett lead/prenumerant eller kund (uppföljning via e-post eller Messenger).
Om du såg min video med mitt 4-stegs system så är Facebook Ads Manager bara en del i hela systemet som tar kall trafik och värmer upp det till nya kunder. Får du en annonsplattform som Facebook/Instagram att fungera så är det som att ha "kunder/leads på kran" så länge du har lite koll på matematiken.
Känner du igen dig på något av det här?
I så fall, boka in ditt kostnadsfria strategisamtal med mig, och låt mig analysera ditt företag, bolla siffrorna, hitta dina "flaskhalsar" och komma med en plan för att ta verksamheten till nästa nivå.
Så här gör du om du inte redan har bokat ett samtal med mig.
1. Se gärna HELA videon med mitt 4-steg system INNAN vårt samtal så att vi inte behöver spendera tid på att förklara det från början till slut.
2. Därefter boka ett gratis Strategisamtal med mig (ca 45 min) - gå vidare här >>
Om jag tror att du är redo för ett samtal med mig så kommer du att kunna välja någon av de lediga tiderna som passar dig bäst.
Tveka inte om du är intresserad. Eftersom jag har begränsat med tid så kommer jag även erbjuda väldigt begränsat med gratis-samtal.
Vi hörs!
Hälsningar
Jonas.