Detta inlägg kommer handla om mobilannonseringens utsikter ihop med ett väldigt intressant diagram.
Visste du att trafikvolymen till Aftonbladets mobilsajt är lika stor som de näst följande 20 största svenska mobilsajterna tillsammans? Och att ca 50 % av alla besökare till Aftonbladet idag är mobila användare?
Just nu råder det också en kraftig obalans mellan tiden som spenderas via mobilen och hur mycket som spenderas i annonsering (se diagram nedan).
I en tidigare artikel visade Derek Thompson att konsumenterna spenderar ca 10 % av sin media tid med deras mobila enheter. Medan mediet endast står för ca 1 % av den totala annonseringen.
Man kan också utläsa att annonsering i tryckt media i runda slängar endast attraherar 7 % av media tiden, men lyckas ändå lägga beslag på hela 25 % av annonspengarna totalt sett. Vilket i sin tur innebär att annonsörerna fortfarande spenderar ca 25 gånger mer annonspengar där än via mobilen (än så länge).
Källa: TheAtlantic.com/business
Detta ger tydliga indikationer på vart den mobila annonseringen är på väg. Samma obalans mellan staplarna kunde vi se 2002 när liknande obalans fanns mellan antalet internetanvändare och annonspengarna då. För Internet har den röda stapeln nästan kommit ifatt.
Eftersom epitetet “money follow eyeballs” har bevisats historiskt varje gång så kommer också den röda stapeln för mobilannonsering komma ikapp. Inte bara det, det kommer den att göra mycket snabbare också. Varför tror jag det?
Det tog ca 38 år för tryckt media att nå ca 50 miljoner användare och läsare.
Det tog ca 4 år att nå ca 50 miljoner Internetanvändare.
Det tog ca 2 år att nå ca 50 miljoner Iphoneanvändare.
Det tog mindre än 2 år att nå 50 miljoner sålda iPads.
Samma frågeställningar om hur man kan använda mobilannonsering effektivt idag, ställde sig annonsörerna år 2002 om Internetannonsering när den obalansen rådde.
Möjligheten just nu för annonsörerna är att de kan komma åt denna publik billigare nu än jämfört med “om ett tag”. Det handlar om tillgång och efterfrågan. När allt fler annonsörer upptäcker hur de kan nå folk i detta medium och inser att flera redan nu använder det för att öka sin försäljning kommer det att driva upp priserna.
Med alla nya medium så finns det alltid utmaningar, men för dem som känner till detta “glapp” och tar vara på det, kan få ett försprång på sina konkurrenter. Som istället kanske börjar laborera och “provar” mobilannonsering först när balansen mellan användare och annonspengarna är uppnådd.
När jag var på Schibsteds seminarium “Mobile First” i början på månaden så var bl.a. Procter & Gambles marknadschef Krister Karjalainen där och delade med sig av sin syn på mobilannonsering.
Procter & Gamble (P&G) är för övrigt nordens näst största annonsör och han avslöjar att ca 50 % av Pampers (ett av P&G varumärken) trafik är från mobilen. Sedan berättade han att de kommer öka så att 30 % av budgeten 2013 kommer att vara på mobilen.
Avslutningsvis så kan man också utläsa från grafen ovan är att:
1) Vi älskar fortfarande TV
2) Annonsörer älskar fortfarande tryckt media
3) Användare flyttar sig mycket snabbare än annonsörerna