Vi som jobbar med digital marknadsföring är INTE “normala”.
De flesta i resten av världen lever INTE “online” som vi gör. Vi tar våra e-handelsköp och videomöten för givet. Men miljoner människor utför INTE majoriteten av sin shopping online.
För bara några veckor sedan hade de flesta ingen aning om vad ett “webbseminarium” är eller hur man handlar mat och det man behöver online.
Personer som tidigare sagt “Jag åker mycket hellre till affären” har nu blivit “tvingade” att göra sina första beställningar online och pratar regelbundet med sina barn och barnbarn via Facetime eller Zoom.
Corona-krisen har skyndat på beteendet avsevärt.
Fler människor kommer att affärer online än någonsin.
Fler människor kommer att konsumera, utbilda sig och KÖPA kunskap mer än någonsin.
Tror du att dem kommer att sluta med beteendet efter pandemin och återgå till hur det var innan? Knappast. Inte när de upptäcker fördelarna.
Många företag minskar sin annonsering på grund av lägre efterfrågan på sina varor. Det har inneburit att annonskostnaden över alla marknader har gått ner med nästan 37% senaste månaden (scale.Mutesix.com/covid19)
Criteo har skapat en sammanfattning av olika branscher och hur intresset för vissa produkter inom dessa har förändrats sedan slutet av januari. Saker som konsumentelektronik, livsmedel, husdjurstillbehör eller resor. Du kan t.o.m. se en fördelning efter länder (dock inte Sverige).
Här ovan kan du se hur förändringar för hur folk handlar elektronikprylar i Tyskland senaste tiden.
Dessa fyra områden kan tillgodose de flesta av de basala behoven som människor har just nu är...
E-handeln - Fysiologiska behov för mat, dryck och förnödenheter som underlättar tiden hemma. Ett bevis på detta är att Amazon behöver anställa 100 000 nu.
E-learning - Lärande kan öka självkänslan och kan också förbättra för individen på den allt tuffare arbetsmarknaden. De personer som byter några timmar Netflix mot att lära sig hur man t.ex. ökar sin försäljning, ökar värdet för sina kunder eller sina egna färdigheter som andra är beredda att betala för. (det är så flera av mina kursdeltagare och coachningmedlemmar resonerar)
Underhållning online - TV-Serier, dejtingappar och gaming kan hjälpa oss att ta bort fokus från problemen utanför och för att motverka tristessen och skapa en känsla av tillhörighet.
Arbeta hemifrån tjänster - Verktyg som Zoom, Slack och Gmail hjälper massor av företag att hålla igång sina i affärer under karantän och håller anställda upptagna och kunderna nöjda.
Men det är inte bara i annonsnätverken som man kan fynda.
När människor spenderar mer tid på att konsumera innehåll online är de ännu mer benägna att titta på sina "influencers".
En möjlighet för uppmärksamma marknadsförare finns här eftersom många influencers sponsringsavtal har dragits in så letar många efter nya inkomstströmmar. Här kan du kanske nå en helt ny publik för din produkt eller tjänst billigare än någonsin. Var bara försiktig så att du inte väljer personer med många följare som är engagerade.
Talang har heller aldrig varit billigare att anlita än nu. Många duktiga specialister har blivit av med jobbet eller är på väg att bli kan är redo att arbeta för dig som frilansare eller anställd.
Men oavsett vilken marknad du levererar till så är en sak väldigt tydlig.
Saker och ting kommer inte vara som tidigare när vi väl är genom detta.
Vissa hävdar att vi rent av kan kasta många antaganden och information som vi har byggt upp om våra kunder ut genom fönstret.
Situationen har förändrat så hur företag och konsumenter fattar sina köpbeslut så mycket att man behöver ompröva hur man kommunicerar sitt varumärket och ibland till och med sitt erbjudande för att nå fram. Ställ dig frågor som:
- Letar dina kunder fortfarande efter din lösning?
- Har du samma målgrupp som tidigare, eller behöver du justera den?
- Vilket värde kan du erbjuda dem nu?
Det finns fortfarande en aptit för bekvämligheter och kläder etc.
Frågan är nu hur ska deras användning anpassa sig till den nya situationen?
Försök justera ditt meddelande så att det passar det faktum att människor arbetar hemifrån, kommunicerar på distans eller underlättar för sig själva medan de stannar inne.
Nu är det dags att arbeta med din marknadsföringsstrategi och när den är på plats så är det dags att gasa.
Kontakta mig om du vill veta mer om hur jag de kunder jag jobbar med positionerar oss och försäljningen i det nya landskapet.