Hur ofta öppnar du dina meddelanden som du får via Facebook Messenger, Whatsapp, Skype, Slack eller Telegram?
Om du svarade: “Alla” så är öppningsfrekvensen 100%.
Om du svarade: “nästan alla” så är öppningsfrekvensen 80-90%.
Ja, du fattar.
Jämför det med hur många som öppnar dina email som du skickar till potentiella kunder?
Mailchimp säger att öppningsfrekvensen i genomsnitt idag ligger någonstans på 15-20%.
Det är STOR skillnad.
Men eftersom många upplever Facebook Messenger mer privat än email så gäller det man gör det på rätt sätt (utformningen på meddelanden) och sätter upp förväntningarna på vad som kommer att hända osv.
Detta är faktiskt helt avgörande för Messenger-marknadsföring.
(Det här får du lära dig i Modul 5 “Copywriting för Messenger” i min online-kurs Messenger Masterclass).
Hur skulle det hjälpa dig om du hade en superlojal anställd som arbetade dygnet runt (även på semestern)?
Inte bara det, den kan hantera hundratals kunder samtidigt och ber inte om någon lön 🙂
Hur du sätter upp det här, är precis vad jag går igenom i kursen. Där kan du se mina flöden (funnels) så att du kan kopiera det du gillar och överföra till din verksamhet.
Facebook Messenger är på väg att bli den största marknadskanalen inom 5 år
Prenumeranterna på Facebook Messenger är redan 5-10 X mer värda än dem på min e-postlista!
(Psst.. så är det även för andra jag har hjälpt att komma igång med Facebook Messenger)
Just nu är det den bästa tiden att börja fokusera på den här plattformen för sin onlineförsäljning och marknadsföring.
För det kommer aldrig igen att vara så billigt att bygga kännedom om sin verksamhet eller generera leads och kunder som nu.
På liknande sätt som Adwords år 2004, SEO år 2007 och Facebookannonser under 2013 var rekordbilligt…
De marknadsförare som får det stora försprånget är dem som börjar tidigt. Dina konkurrenter har inte fattat grejen (ännu).
Med Facebook Messenger så marknadsföringspotentialen enorm och trafiksiffrorna är häpnadsväckande:
- 17 miljarder bilder skickas varje månad
- 380 miljoner stickers skickas dagligen
- 22 miljoner GIF:ar skickas dagligen
- 10 % av ALLA VoIP samtal går via Messenger
- 1 miljard meddelanden skickas varje månad mellan konsumenter och företag
Som en upptagen företagare eller marknadsförare har du förmodligen dina händer fulla med driva ditt företag på bästa sätt. Att bygga en närvaro online, skapa annonskampanjer, svara på supportfrågor mm så blir det svårt att få tiden att räcka till.
Så skulle det inte vara bra om du kunde automatisera allt detta?
Skulle du också vilja kunna bygga relationer och goodwill med din publik medan du gör andra saker?
Chattrobotar kan bl.a. hjälpa dig att:
- Driva dina marknadsföringskampanjer
- Svara på frågor och hålla konversationen igång längre
- Ersätta dina F.A.Q. (vanliga frågor)
- Förklara för dina besökare vilket steget som de behöver ta härnäst
- Hjälpa kunder och besökare att hitta produkterna eller välja tjänsterna som de behöver
- Och mycket mer!
Låter ganska bra, eller hur?
Du undrar säkert: “Fungerar detta verkligen för min bransch och marknad?” Absolut! Jag kommer att visa dig chatt-robotar som fungerar för de flesta marknader.
“Men hur kommer man ens igång med det här, Jonas?”
Starta din Messenger marknadsföring nu, medan konkurrensen fortfarande är liten. Eftersom detta är en nytt system så är det just nu väldigt få företag som har kommit igång.
Vet du vad, du behöver inte kunna programmera eller ha någon tidigare erfarenhet för att skapa en enkelt chattrobot.
Jag har hjälpt personer som inte har en webbplats på Internet med väldigt liten teknisk kompetens att skapa sina egna chatt-robotar på mindre än 7 dagar.
En sak till…
Visste du att att andra företagare GÄRNA betalar DIG för att få hjälp detta. Dvs. att ha någon som gör det åt dem.
Vilken typ av chatt-robotar betalar företag för?
1) Chatt-robotar som guidar & ger snabba svar
Skapa en chattrobot som segmenterar besökarna så att de får relevant innehåll och guidas fram till rätt produkter/tjänster som de erbjuder. Eller för att bara komma i kontakt med rätt person på företaget beroende på vad besökaren är ute efter.
Här kan du se ett exempel på en enkel som jag har skapat för e-handelsbyrån Star Republic
2) E-handels chatt-robot
Föreställ dig att en kund lägger en soffa eller drönare i din webbplats varukorg, men blir distraherad och fullföljer inte köpet. Jobbigt, eller hur? Tänk nu att kunden istället får det här meddelandet på sin telefon: “Har du glömt något?” När han läser på chatten får han se en bild på soffan eller drönaren och erbjudandet om gratis frakt och en direktlänk som låter henne slutföra köpet.
Statistiken säger att nästan 1 av 5 personer som får det meddelandet kommer att fullfölja sitt köp. Klirr i kassan.
3) Chattrobot för Webbseminarier
Detta är STORT. Att sälja via webbseminarier är väldigt effektivt, men det största problemet för de flesta är att påminna folk så att de verkligen dyker upp när det startar. Det är inte mycket som är mer effektivt än att få ett Messenger-meddelande om detta någon minut innan webbseminariet startar!
4) Bygga din e-post lista och nyhetsbrev
Ja, jag sa e-post. Att lägga till en chatt-robbot betyder inte att man skall sluta med sin e-postmarknadsföring. Tester har visat att en chatt-robotar på landningssidan kan fånga upp många fler prenumeranter (högre konvertering) jämfört med ett vanligt e-postformulär.
5) Och mycket mer!
Användningarna för chattrobotar är lika olika som de företag som behöver dem.
Och vet du vad? Det är nu 10 år sedan jag skapade min första informationsprodukt (onlinekurs). Det måste firas!
Så därför erbjuder jag just nu under en begränsad tid hela 52% i RABATT på min stora onlineutbildning Messenger Masterclass (erbjudandet avslutas den 31/7)
Vill du lära dig mer om Messenger på egen hand och via en onlinekurs – steg-för-steg? Gå vidare här >
Vill du att vi skapar en chattrobot åt dig för ditt företag? – kontakta oss på Star Republic för en offert >