‘Lösning’ för att överleva Facebooks senaste ändringar?

Tidigare i år så gick Facebook ut förklarade att de kommer att förändra hur inlägg, videor och foton kommer att visas i nyhetsflödet.

Förändringen är tänkt att premiera det som din släkt och dina vänner publicerar först. Med andra ord så kommer du att få se mer av dina vänners diskussioner och mindre av brandingvideor ifrån olika varumärken som betalar för att synas.

Jag vet inte hur det är för dig, men jag städade min newsfeed (gömmer saker jag inte ville se längre) för inte så länge sedan.

Om du inte vet hur man gör det, så kommer Facebook att göra det för dig nu.

De stora förlorarna på denna ändring är de annonsörer som använder “clickbait” dvs. att uppmanar användarna att dela, tagga vänner eller rösta med hjälp av reaktioner för att inlägget och annonsen skall få större spridning.

T.ex: ”tagga 3 vänner och vinn kläder för 5000 kr” eller ”tagga en vän som är skyldig dig en pizza”.

I samband med att denna nyheten (som kallas för “Face Plant”) släpptes så sjönk Facebooks marknadsvärde på börsen med ca $3.3 miljarder.

Detta kostar för Facebook, men långsiktigt är det är ett smart drag. Facebook vill återgå till sin kärnfunktion, som är att koppla ihop vänner, intressegrupper och familjer.

Även om du spenderar allt mindre tid på plattformen så vill de leverera en bättre upplevelse. Det svider lite för dem nu (mindre intäkter) för att långsiktigt nå en högre vinst (mer lojalitet och intäkter).

Detta är en makro-lektion vi alla kan lära av. Om du behåller ditt fokus på att betjäna din idealkund i första hand, så kommer det att fungera i slutändan.

Men om du är en annonsör som spenderar pengar på marknadsföring och är van vid att få in nya kunder via den här kanalen så blir man självklart bli lite orolig.

Syftet med den här artikeln är att jag vill visa att du kan hålla en hög lönsamhet med din Facebookannonsering även framöver, medan dina konkurrenter kanske tappar tron på kanalen efter medias “domedagsartiklar”.

Om du som företag skulle tänka på marknadsföring på följande tre sätt:

  • Köpt marknadsföring
  • Förtjänad marknadsföring (viral som sprids av andra i nätverket)
  • Ägd marknadsföring (utskick till dina egna kontaktlistor)

Köpt marknadsföring är t.ex. Facebookannonsering och det som har hänt där det senaste året är att annonskostnaderna har stigit en hel del.

Detta beror på att Facebooks annonsytor blir att mer fullsatta med allt fler annonsörers annonser. Priserna kommer att gå upp ytterligare. Det innebär du kommer att få betala en hel del för de köpta annonserna.

Detta påminner om prisutvecklingen på Google Adwords som fortfarande är lönsamt för en hel del företag men det är idag mycket dyrare jämfört med för några år sedan.

Men eftersom Facebook fortfarande är en av de absolut bästa kanalerna för ringa in sin målgrupp och generera försäljningar/leads, så antar att du också kommer att fortsätta köpa annonser där så länge din kostnad per order ligger på bra nivåer.

Men här kommer poängen…

Syftet för de flesta som annonserar på Facebook är att konvertera besökarna till kunder, leads (som säljarna kan kontakta sedan) eller öka antalet prenumeranter till nyhetsbrevet.

Du kommer du också vilja försäkra dig om att när du väl ”äger” dessa leads/kontakter att du har ett sätt att effektivt kunna kommunicera med dem.

Dramatisk skillnad i lönsamhet – om du kan kommunicera med dem effektivt

Jag vill börja med att visa dig siffrorna och jämföra öppningsfrekvensen (hur många som öppnar ditt meddelande) och klick frekvensen (hur många som klickar sig vidare i ditt meddelande) med Facebook Messenger jämfört med e-post.

Här kan nedan kan du se skillnaden i öppningsfrekvens och klickfrekvens för Messenger och med en bra email-kampanj. (OBS! Många e-handlare jag talar med har snarare öppningsfrekvenser ner mot 20% och klickfrekvenser närmare 2% på sina e-postutskick).

Om vi skulle ta och räkna lite på detta och se vad det innebär, så kan vi ta som exempel att vi genererat 1 000 nya kontakter via Facebookannonsering och endast 30 % av dem sedan öppnar våra email.

Det innebär att endast ca 300 personer kommer att se mitt email för alla pengar som jag har spenderat på annonseringen.

Men om jag istället går till min chattrobot och bygger en lista med prenumeranter via min chattrobot på liknande sätt som med min e-postlista så får jag vanligtvis en öppningsfrekvens på 85 %. Så utav dessa 1 000 så får jag nu istället 850 personer som ser mitt meddelande och kan konversera med.

Ännu värre blir det när man börjar kika på klickfrekvensen. En vanlig siffra via e-post ligger idag på ca 2% vilket innebär att endast 6 personer (av 300 som öppnade mailet) kommer klicka sig vidare.

Jämfört med Messenger där det sämsta jag har fått är strax under 40% i klickfrekvens (även om det dalar en del om det är en serie meddelanden).

Om vi räknar på 40% av 850 stycken så blir det hela 340 personer som klickar sig vidare till en artikel, webbseminarium eller nästa steg i kundresan jämfört med 6 personer via e-post. Siffrorna här skiljer sig dramatiskt som du märker.

Det var jag när jag upptäckte det som jag verkligen förstod kraften med en chattrobot och Facebook Messenger. Så för mina pengar så vill jag ha så bra ROI (avkastning på investerad annonsering) och därför använder jag en chattrobot idag.

Jag tar inte upp detta för att på något sätt förminska e-postmarknadsföring, jag använder det själv forfarande väldigt framgångsrikt.

Men om du går break-even på Facebook idag och enbart håller kontakten med dina potentiella kunder via e-post, som du har genererat via Facebook så kan det blir tuffare på sikt…

…men den här gruppen av annonsörer kommer att få det tuffast

Sedan finns det ytterligare en grupp annonsörer som jag inte ens har talat om ännu som inte ens bygger sin kontaktlista via e-post eller Messenger.

De är bara ute efter att få upp en annons och sedan hoppas att ett köp skall komma ut på andra sidan, som är värt mer än vad de betalar för själva Facebookannonserna. Ligger de på gränsen till lönsamhet idag så kommer det att bli ännu tuffare framöver som du säkert förstår.

Jag märker också att allt fler större företag börjar få upp ögonen för det här och jag märker att intresset för att lära sig mer om chattrobotar ökar bland de personer som är med på mitt nyhetsbrev och som investerat i mina onlinekurser om just Facebookannonsering och marknadsföring via Messenger.

Vill du läsa min senaste specialrapport GRATIS med“8 steg som skapar nya kunder & lead via Messenger – utan att irritera dem”? Kryssa i checkrutan och klicka bara på knappen nedan (så får du ett meddelande direkt från mig via Facebook Messenger innehållande rapporten).

 

 

Vad är en chattrobot?

En chatbot är en programvara eller program som låter dig ha en interaktiv konversation med dina kunder eller potentiella kunder. En chattrobot har möjlighet att ta en konversation långt bortom den typiska automatiserade chatboxen, som vanligtvis slutar med att använderna får lämna sin e-post för att få svar när de är på plats igen. Vilket oftast hamnar oläst i användarens e-postbrevlåda.

Det kommer inte funka länge till att låta kunderna sitta och vänta flera dagar på att få ett svar via e-post. Inte minst om konkurrenterna svarar på de vanligaste frågorna direkt, vidarebefordrar dig till rätt person eller till nästa steg i kundresan.

Varför använda chattrobotar?

Visste du att fler människor använder messengerliknande-appar än vad de använder stora sociala nätverk, inklusive Facebook?

Som marknadsförare så brukar vi fokusera på e-postmarknadsföring, vår webbplats, webbseminarier och marknadsföring via sociala medier. Problemet med dessa är att de är passiva och reaktiva.

För en e-postkampanj så är det ofta många steg som dina användare behöver ta. Bekräfta sin e-post, öppna e-postmeddelandet, läsa e-postmeddelandet, klicka vidare på en länk e-postmeddelandet … (du ser var detta går?)

Med Messenger är det annorlunda.

Det jag skulle säga att en chattrobot handlar om för mig är att starta en konversation som är interaktiv och som hjälper besökare att hamna där den vill hamna.

Och istället för att sitta och vänta på ett email så får besökaren svaret av chattroboten eller av mig en stund senare direkt i fickan. Vilket blir en mycket mer personlig upplevelse jämfört med ett svar via e-post.

Vill du lära dig mer om hur du kommer igång med och kan öka försäljningen med Facebook Messenger?

Vill du läsa min senaste specialrapport GRATIS med“8 steg som skapar nya kunder & lead via Messenger – utan att irritera dem”? Kryssa i checkrutan och klicka bara på knappen nedan (så får du ett meddelande direkt från mig via Facebook Messenger innehållande rapporten).

 

P.S. Om du gillade artikeln så hade jag blivit superglad om du ville hjälpa till att dela den.

GRATIS VIDEOTRÄNING:
Hur vi kan få 5X mer trafik & omvandla den till nya kunder - varje månad på autopilot.

Här är några av sakerna som jag kommer att avslöja under videon:

  • Hu vi kan lägga till +100 kvalificerade leads eller e-post prenumeranter per dag
  • Skapa billigare trafik än våra konkurrenter - och ofta sänka annonskostnaderna med upp till 400%
  • Bygga e-postlista med annonser på sociala medier billigare och snabbare än någonsin
  • Konvertera leads till betalande kunder  autopilot
  • Hur vi kan hjälpa dig att få detta på plats snabbt & smidigt