• Home
  • Blog
  • Ta marknadsandel i din bransch nu – innan jättarna gör rent hus

Ta marknadsandel i din bransch nu – innan jättarna gör rent hus

3 comments


En allt mer tydlig trend i dagens landskap för e-handlare är att större företag går in och köper upp uppstickarna i marknaden. Visst är det många e-handlare som väntar på att CDON Group skall knacka på dörren och göra en ”exit” med ett miljonbud.

OnlinePizza.se blev nyss uppköpt av ett tyskt bolag för ca 250 miljoner kronor. Denna trend är ännu tydligare i Nordamerika där idag Amazon och Apple fullständigt dominerar sina kanaler.

Visste du att Amazon har ”tillgång” till ca 200 miljoner personers kreditkortsnummer och iTunes är ännu större med ca 350 miljoner personers kreditkort?

Amazon handlar idag upp varumärken inom detaljhandeln på löpande band. Skoföretaget Zappos köpte de för ca 900 000 miljoner dollar. Amazon har nu en kundbas som ökar lavinartat.

Amazon har idag redan lagt beslag på runt en 1/3 av den totala e-handeln i USA och beräknas nå en marknadsandel på upp till 50 % inom ett år. Det är nästan svårt att greppa att nästan hälften av köpen Online i USA då går via Amazon!

De varumärken och produktskapare som inser att huvuddelen av köpen i marknaden kommer att flöda via några få aktörers kanaler och positioner sig där redan nu kommer att ligga långt före de andra som inte ser trenden.

Så e-handelsmarknaden globalt håller inte på att uppdelas till en massa mindre aktörer  i varje bransch utan snarare konsolideras under företag som Amazon, Schibsted, CDON Group eller Delivery Hero (som köpte OnlinePizza.se) för att nämna några.

Dessa trender är tydliga och vissa förutspår att det inom 2-3 år endast kommer att finnas 2-3 stora aktörer som i huvudsak dominerar de marknader som är värda att verka inom.

Det är inte konstigare än att säga: ”Jag använder Apple för min digitala upplevelse” eller ”Jag handlar mina saker på Amazon” eller ”Jag handlar alla mina barn & babysaker på Jollyroom.se”.

Så det är av den anledningen som jag menar att det verkligen är dags att agera nu för att ta position i marknaden. Så med andra ord det är nu du skall satsa på att ta så många marknadsandelar du kan och öka din kundbas.

Med andra ord strategin att ”bara växa i min egen takt” och att enbart prioritera hög lönsamhet kan bli en dyr strategi i det långa loppet. Visst kommer det alltid finnas plats för nischade e-handlare som erbjuder spännande produkter och mer personlig service. Men har du som mål att tillhöra de stora spelarna, då är dags att satsa nu innan någon annan hinner före.

Så som produktskaparna idag säger i sin reklam ”hitta oss på Facebook” så kommer flera säga något i stil med ”köp produkten på Amazon” och i Sverige vet vi inte riktigt ännu hur det kommer att låta…

Så hur ökar du din marknadsandel?

Många e-handlare går bara efter de personer i deras marknad som aktivt söker efter deras produkter. D.v.s. de annonserar i Google eller optimerar sin webbplats för att klättra i Googles resultatlistor.  Självklart skall man ta den trafiken om man har den möjligheten. De besökare som aktivt söker efter dina produkter är självklart lättast att konvertera till en ny kund.

Men de företag som verkligen kommer att ta marknadsandelar är de som också kan nå alla dem i marknaden som inte aktivt letar efter din produkt som ändå är intresserade av produkterna/tjänsterna.

Dvs. de personer som ser ditt erbjudande och säger ”det där är för mig!” (men de letar inte aktivt efter det i Google)

Denna grupp är enligt Comscore.com nästan 9 gånger större jämfört med den del i din marknad som aktivt söker efter en lösning.

Hur når man de stora massorna i marknaden? Det är nu det börjar bli klurigt.

Man börjar tänka massmedia som TV, print och radio och den typen av tunga investeringar och satsningar.

Du som har läst mina tidigare artiklar vet ju vad jag föreslår som mellansteg innan eller som komplement till en eventuell TV-satsning för att nå din målgrupp kostnadseffektivt…

Just det – Annonsnätverk.

Klicka här för att läsa hur du kan nå din målgrupp på Sveriges största webbplatser och lägga beslag på marknadsandelar nu för att befästa din position i marknaden.

 

Vad tycker du om trenderna med att de stora företagen tar över? (Fördelar/nackdelar)

Dela gärna med dig av dina tankar nedan.

 

About the Author

Follow me

Jonas publicerar svenskt videomaterial och nyhetsbrev inom ämnet Trafik & Konvertering på nätet som han bl.a. ger bort gratis på sina webbplatser. Han hjälper både nybörjare och småföretagare att snabbt komma igång att driva trafik och öka försäljningen på Internet. Jonas vägleder även mer rutinerade marknadsförare att ta sin verksamhet till nästa nivå. Jonas har också skapat flera utbildningar inom Internetmarknadsföring. Du hittar länk till den överst i menyn.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. Hur skulle jag kunna göra och vad skulle det kosta.
    Är totalt bort på internet och reklam. Är inte heller själv så intresserad att jobba, lägga upp olika sidor.

    Hälsningar från ett varmt och soligt Åland
    Marita

  2. Vi säljer helt unika kosttillskott av högsta kvalitè, mest via Google förståss, mot alla former av svåra mage tarmstörningar, mot synstörningar av alla slag, samt mot högt kolesterol. Vi arbetar nu intensivt för att komma in oss hos de stora grossisterna också, men vill gärna öka omsättningen via nätet. http://www.aktivsyn.se
    Vi är med i alla former av optimeringsprogram, uppdaterar m.m. vad kan man mera göra ?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
0 Shares
Share
Share
Tweet